Aktualności Inwestycje

CPK czyli, co robimy

BIM to koncepcja, która zakłada całkowicie nowe podejście do projektowania, realizacji inwestycji i zarządzania obiektem. Polega na wykonaniu jednego cyfrowego modelu inwestycji, co daje możliwość uproszczenia procesu projektowania i możliwość testowania w świecie wirtualnym rozmaitych wariantów i schematów w celu wybrania optymalnego.
Model BIM jest wykorzystywany na etapie podejmowania decyzji projektowych, do opracowania spójnej dokumentacji budowlanej, do analiz szacowania kosztów inwestycji, a docelowo już po zakończeniu realizacji także do zarządzania obiektem. Dzięki pracy na jednym modelu, firmy zaangażowane w projektowanie, budowanie i zarządzanie budynkiem mogą w sposób znaczący zwiększyć efektywność, ograniczając liczbę błędów podczas tworzenia dokumentacji.
BIM to nie tylko projektowanie, ale też „modelowanie informacji”. Rozwiązane umożliwia ciągły, niezakłócony i natychmiastowy dostęp do bieżących informacji o projekcie oraz wszystkich kosztach i harmonogramach.
Cyfrowe dane projektowe w połączeniu z technologią modelowania informacji dają znaczące korzyści w porównaniu z tradycyjnymi metodami projektowania i budowy:

  • wyższą jakość projektów
  • mniej błędów na etapie realizacji
  • bardziej efektywną współpracę podmiotów zaangażowanych w projekt

Program Kolejowy CPK
Podjęte działania w skrócie

Komponent Kolejowy CPK obecnie aktualizuje opracowania poprzedzające etap uzgodnień środowiskowych, lokalizacyjnych i projektowania m.in. dla linii dużych prędkości Warszawa-CPK-Łódź, czyli zalążka tzw. igreka (Warszawa-CPK-Łódź-Poznań/Wrocław). To będzie prawie 140 km linii dużych prędkości, po której pociągi będą poruszały się z prędkością do 250 km/godz. w celu zapewnienia czasu przejazdu do CPK: z Warszawy w 15 minut, a z Łodzi 25 minut.
W ramach tzw. etapu zero – razem z otwarciem portu – ma powstać fragment CMK Północ, czyli przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej z rejonu Grodziska Maz. do CPK (docelowo w kolejnych latach dalej w kierunku Płocka, Włocławka, Grudziądza i Trójmiasta).

W ramach opiniowania przebiegu tzw. szprych kolejowych CPK z samorządami od lipca odbyły się Regionalne Konsultacje Strategiczne (RKS) w Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie, Kielcach, Rzeszowie, Toruniu, Białymstoku, Lublinie i Olsztynie. Opiniowanie przebiegu szprych odbywało się z wojewodami, marszałkami i prezydentami miast.
Po ich zakończeniu spółka przeprowadzi dla poszczególnych linii analizę lokalizacyjną. Następnym etapem będą dodatkowe – zaproponowane przez CPK – lokalne konsultacje dotyczące konkretnych rozwiązań technicznych. Głos lokalnych społeczności zostanie także uwzględniony w trakcie wydawania decyzji środowiskowej, czyli dokumentu przesądzającego ostatecznie o przebiegu linii.
29 maja weszła w życie nowelizacja Rozporządzenia Kolejowego, dzięki której trasy kolejowe planowane w ramach Programu Kolejowego CPK (tzw. szprychy) zostały wpisane do wykazu linii o znaczeniu państwowym, co ułatwi w przyszłości procesy inwestycyjne. Obecność na tej liście szprych CPK jest uzasadniona względami gospodarczymi, społecznymi, ekologicznymi lub obronnymi.

MD

Dodaj komentarz