Aktualności Inwestycje

CPK czyli, co robimy

Do 31 października potrwają konsultacje briefu strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do tego czasu do CPK mogą wciąż zgłaszać się podmioty, które chcą zaopiniować koncepcję nowego portu lotniczego, proponując zmiany i nowe rozwiązania.

Dotychczas weryfikację przeszło pozytywnie ponad 130 firm i instytucji, m.in.

Konsultacja szczegółowego 350-stronicowego briefu de facto rozpoczyna proces uzgodnień strategicznych dla parametrów nowego lotniska wraz z tzw. infrastrukturą dostępową. Konsultacja skierowana jest do podmiotów branżowych, prowadzących działalność związaną z funkcjonowaniem lotnisk albo dysponujących wiedzą ekspercką w tym zakresie.
Zainteresowani mogą zgłaszać się poprzez dokonanie rejestracji na stronie www.cpk.pl, gdzie są dopuszczani do procesu po weryfikacji. Warunkiem uczestnictwa jest też podpisanie zobowiązania do zachowania poufności (NDA). Po zalogowaniu się można przy pomocy specjalnego formularza wprowadzać propozycje zmian, uzupełnień i nowych rozwiązań dotyczących planowanej infrastruktury.
Jednocześnie przewoźnicy lotniczy konsultują wygląd lotniska w ramach Komitetu Konsultacyjnego (Airport Consultative Committee – ACC), który został powołany pod koniec maja przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) we współpracy z CPK. Pierwsze spotkanie odbyło się 18 lipca w Warszawie, kolejne zaplanowane jest już za dwa tygodnie – 18 października.

IATA zaprosiła do Komitetu wszystkich zainteresowanych przewoźników, wśród których są przedstawiciele m.in. LOT-u, El Al, Emirates, Enter Air, Qatar Airways, SAS i Wizz Air oraz grup lotniczych: IAG (w jej skład wchodzą British Airways, Iberia, Aer Lingus, Level i Vueling) i Lufthansa Group (zrzesza przewoźników: Lufthansa, Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines i Eurowings).
W spotkaniach udział biorą przedstawiciele sojuszu Star Alliance, w skład którego wchodzą m.in Air China, Singapore Airlines, United Airlines, Turkish Airlines i South African Airways, a także Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce (BARIP) oraz firm kurierskich (np. DHL i FedEx).


Wracając do briefu strategicznego CPK: jest on obecnie konsultowany w ramach kompleksowego procesu uzgodnień, który jest planowany z różnymi grupami partnerów branżowych i na wszystkich etapach trwania inwestycji.
Przyświeca nam taka zasada, że nie da się mądrze zaplanować nowoczesnego lotniska, nie pytając się o zdanie tych, którzy będą z niego korzystali i świadczyli dla niego usługi (czyli m.in. przewoźników lotniczych, zarządców infrastruktury, firm: handlingowych, utrzymaniowych i kurierskich, operatorów cargo oraz dostawców mediów, surowców i usług) oraz tych, którzy mogą być związani z projektowaniem i budową lotniska.

MD