Czy jedna ze szprych połączy Centralny Port Komunikacyjny ze Lwowem i Kijowem? Spółka wciąż analizuje koncepcję przedłużenia “szprychy” nr 5. Inwestycja wpisuje się w europejski plan odbudowy Ukrainy i koncepcję wydłużenia korytarzy TEN-T.
Wojna w Ukrainie pokazała, jak ważną rolę dla sytuacji geopolitycznej pełni kolej. W ostatnim czasie coraz częściej specjaliści z branży transportu szynowego podejmują rozmowy o rozwoju i poprawie połączeń kolejowych. Temat dotyczy także współpracy przy rozwoju kolei w południowo-wschodniej Polsce i na zachodzie Ukrainy.
Jednym z planów inwestycyjnych jest rozbudowa „szprychy” nr 5, budowanej w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Spółka CPK bada możliwości połączenia megalotniska z największymi miastami zachodniej Ukrainy – Lwowem i Kijowem.
Eksperci związani z projektem CPK analizują obecnie cztery warianty budowy linii przez Trawniki – Zamość – Tomaszów Lubelski i Bełżec. Ewentualne decyzje, związane z przedłużeniem „szprychy” nr 5 wymagałyby współpracy między polskim i ukraińskim rządem. Według informacji przekazanych przez „Puls Biznesu” wstępne rozmowy już się odbyły.