Tramwaje

Do Gdańska dotarł 15. tramwaj Pesa Jazz Duo

Fot. Dominik Paszliński/www.gdansk.pl

Nocą do Gdańska dotarł piętnasty tramwaj Jazz Duo, wyprodukowany przez firmę PESA w Bydgoszczy. Dostawa zwieńczyła pierwszą część umowy z bydgoskim producentem. Kolejne tramwaje trafią do Trójmiasta od września.

Piętnasty tramwaj Pesa Jazz Duo różni się od czternastu pozostałych. Ostatni pojazd dostarczony w ramach pierwszej części umowy jest… biało – zielony.

– To hołd Miasta na 75-lecie Lechii Gdańsk, klubu o wielkich zasługach dla naszej społeczności – mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.

 

Patronem biało-zielonego tramwaju będzie Roman Rogocz (1926-2013) napastnik, który trzykrotnie, w latach 1948, 1951 i 1954 wywalczył awans do I ligi. Należał do drużyny, która w 1956 roku zdobyła trzecie miejsce, co aż do lat 80. było największym sukcesem Lechii w rozgrywkach. Łącznie w I lidze Roman Rogocz rozegrał 105 spotkań, zdobywając 25 bramek i dwie, które zaliczono na jego konto, choć ich autorstwo było “niepewne”. W 2005 roku został wybrany najlepszym zawodnikiem 60-lecia Lechii Gdańsk, w roku 2011 otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Pochowany jest na Cmentarzu Garnizonowym w Gdańsku.

Do Gdańska tramwaj przyjechał na lawecie 5 czerwca o godz. 1.00. Z uwagi na późną porę i mniejszy ruch na drogach, transport przebiega sprawniej. Jak podkreśla dostawca, najtrudniejszym odcinkiem trasy dla takiego transportu jest odcinek z Bydgoszczy do autostrady A1 w Nowych Marzach.

Fot. Pesa Bydgoszcz / TT

Nowy nabytek Gdańska przywitany został przed urzędem miasta na Nowych Ogrodach. Wśród osób witających była ekipa techniczna Gdańskich Autobusów i Tramwajów z zastępcą prezydenta Gdańska Piotrem Borawskim i prezesem GAiT Maciejem Lisickim, który prywatnie jest wielkim fanem Lechii i kolekcjonerem klubowych pamiątek.

– Cieszę się z każdego tramwaju dla Gdańska, ale z tego podwójnie – mówi Maciej Lisicki.

 

Tramwaj został osadzony na torowisku na Nowych Ogrodach nieprzypadkowo. Znajduje się tam bowiem prosty długi odcinek torów, w okolicy nie ma też żadnych budynków mieszkalnych. Ma to znaczenie w przypadku, gdyby podczas rozładunku doszło do większego hałasu.

Biało-zielony tramwaj jest ostatnim z transzy 15 zamówionych w lutym 2018 pojazdów. Od września do Trójmiasta sukcesywnie będą docierać kolejne tramwaje, rozpoczynając tym samym drugą transzę zamówienia.

Tramwaj w barwach Lechii kursował już po gdańskich torach wcześniej. Nowoczesna Pesa znacząco się jednak różni od tzw. dortmundu. Nałożone kolory nie są efektem zastosowania okleiny, a fabrycznymi kolorami lakieru.

Nowe tramwaje wyposażone są w gniazda USB, zamontowane zarówno w przestrzeni dla pasażerów, jak i w kabinie motorniczego. Dla osób podróżujących z rowerem wyznaczono zabezpieczone stanowisko. Dla bezpieczeństwa w kabinie motorniczego zainstalowany został także zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED. W pojazdach zamontowano boczne tablice informacyjne wyświetlające linię i trasę przejazdu. Poprawiono także funkcjonowanie klimatyzacji i ogrzewania, udoskonalono oświetlenie stopni wejściowych i zmieniono barwę oświetlenia. Automatycznie dostosowuje się ona do temperatury panującej na zewnątrz.

– Pojazdy eksploatowane w Gdańsku w ramach dostawy realizowanej od 2019 r. mają opisy w alfabecie Braille’a. Powiększono w nich kabiny motorniczych, w których znalazły się uchwyty na kubek, radio FM, mała lodówka i defibrylator – informują przedstawiciele Gdańska.

 

Gdańsk jest największym obok Warszawy krajowym nabywcą bydgoskich tramwajów – jest to polityka władz Miasta, mająca na celu wspieranie polskiego przemysłu.

Źródło: gdansk.pl