Stacje Jarząb i Zajezierze k. Dęblina przejdą modernizacje. Zabytkowym budynkom dworców przywrócony zostanie historyczny wygląd, a pasażerowie zyskają wiele udogodnień. Zakończenie inwestycji, prowadzonej przez PKP, planowane jest w I połowie 2021 roku.
Dworzec Jarząb znajduje się przy trasie kolejowej Warszawa – Radom – Kielce – Kraków, drugi – Zajezierze – przy linii Radom – Dęblin.
Prace rewitalizacyjne dworców zapewnią zachowanie historycznych cech obiektów. Budynki będą także dostosowane do współczesnych oczekiwań pasażerów, w tym tych o ograniczonej możliwości poruszania się: osób niepełnosprawnych, rodzin z dziećmi, czy podróżnych z dużymi bagażami. W przestrzeni pasażerskiej wyeliminowane zostaną takie bariery architektoniczne jak progi czy wąskie przejścia. Na dworcach znajdą się tablice z mapami dotykowymi obiektów, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz wyświetlacze z informacjami o godzinach kursowania pociągów.
– Realizujemy Program Inwestycji Dworcowych, dzięki któremu swoje oblicze zmieniają dworce w całej Polsce. Zyskuje na tym wiele miejscowości – dużych i małych. Inwestycje w infrastrukturę, inwestycje publiczne są kluczowe dla kondycji polskiej gospodarki w trudnym czasie, którego doświadczamy. Jesteśmy zdeterminowani, aby iść do celu, jakim jest poprawa poziomu komfortu pasażerów korzystających z usług polskich kolei – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Dworzec Jastrząb
Budynek dworca na stacji Jastrząb pochodzi z 1917 r. i znajduje się w gminnej ewidencji zabytków. Ze względu na wartości architektoniczno-historyczne kształt bryły budynku nie ulegnie zmianie, a renowacja będzie polegała na odtworzeniu pierwotnego wyglądu dworca i wymianie wszystkich instalacji i wyposażeniu obiektu w nowoczesne systemy zarządzania budynkiem i obsługi podróżnych. Przebudowie ulegnie za to wnętrze budynku.
Po modernizacji na parterze znajdą się hol dworca z ogrzewaną poczekalnią, ogólnodostępne toalety i pomieszczenia porządkowe oraz lokale przeznaczone na działalność handlowo-usługową wraz z zapleczem.
Na pierwszym piętrze znajda się pomieszczenia techniczne. W ramach inwestycji zagospodarowane zostaną także tereny przy dworcu, w tym plac manewrowy. Powstanie parking dla samochodów, na którym wydzielone zostaną także miejsca w strefach krótkiego postoju (Kiss & Ride) oraz dla samochodów osób z niepełnosprawnościami. Przy dworcu znajdą się także elementy małej infrastruktury jak ławki, kosze na śmieci i wiata rowerowa. Wyburzone zostaną dwa budynki gospodarcze, a w ich miejscach stworzone zostaną tereny zielone. W czasie trwania prac budowlanych podróżni będą mogli korzystać z dworca tymczasowego.
– Nasz program inwestycyjny umożliwia poprawę jakości obsługi na dworcach przede wszystkim w mniejszych miejscowościach. W samym rejonie Radomia prowadzimy także inne inwestycje. Aktualnie przygotowujemy projekt budowlany przebudowy dworca w Rudzie Wielkiej, jesteśmy także w trakcie odbiorów projektów wykonawczych modernizacji dworców Żytkowice i Pionki Zachodnie. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę ogłosimy przetarg na modernizację zabytkowego dworca Pionki – mówi Małgorzata Zielińska – członek zarządu PKP S.A.