W ramach linii kolejowej Rail Baltica powstanie przeprawa nad rzeką Ełk. Most ma być gotowy do końca przyszłego roku.
Wykonawca już przystąpił do rozbiórki starego betonowego mostu kolejowego na rzece. Wykonawca przeprowadzi demontaż etapami. Na początek rozciął konstrukcję specjalistyczną liną tnącą. Na dalszym etapie całość usunie przy użyciu ciężkiego sprzętu, tak by można było przystąpić do prac przy nowej przeprawie. Możliwość pokonania rzeki, dzięki dokładnemu zaplanowaniu przedsięwzięcia, nie zostanie jednak utracona.
Nowa konstrukcja ma posiadać rozpiętość 29. Na moście PLK zbudują nowe tory, zawieszą sieć trakcyjną i zainstalują urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zabezpieczy to i usprawni na lata ruch pociągów pasażerskich i towarowych na wymienionej trasie.
Elementem projektu są również inne obiekty infrastruktury miejskiej. Postępują choćby prace przy przebudowie wiaduktu kolejowego nad ul. Suwalską. Wykonawca rozebrał już część starej konstrukcji i prowadzi roboty ziemne. Dzięki przebudowie ważnego obiektu poprawią się warunki prowadzenia ruchu kolejowego i drogowego w Ełku. Droga pod wiaduktem będzie mieć po jednym pasie ruchu w każdym kierunku oraz dodatkowy lewoskręt w ul. Słoneczną. Ekipa budowlana po jednej stronie jezdni zbuduje chodnik, z drugiej zaś ciąg pieszo-rowerowy.
Roboty ziemne są też prowadzone na ulicach Kolejowej i Towarowej, gdzie wiadukty zastąpią dotychczasowe przejazdy, umożliwiając przeprawę bezkolizyjną. Dodatkowo inwestor zbuduje wiadukt drogowy, który pozwoli na przedłużenie ul. Norwida.
Prace na stacji Ełk
Prace trwają również na stacji Ełk, która otrzyma nowy peron oraz przejścia pod torami. Wykonawca układa nowe tory, rozjazdy oraz montuje słupy sieci trakcyjnej. Podobne zaangażowanie widać na przystanku Ełk Szyba Wschód. Tam inwestor zaplanował budowę dwóch peronów o długości 200 m, wraz z dojściami i schodów przy wiadukcie kolejowym.
PKP PLK prowadzą inwestycję w ramach budowy linii Rail Baltica, łączącej Berlin i Helsinki, której znaczna część biegnie przez terytorium Polski. Wartość projektu wyceniona jest na 587 mln zł. Realizacja odbywa się w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace zaplanowano do końca 2023 r. Inwestycję dofinansuje UE z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.