Rozwiązania te są użytkowane w wagonach PKP IC, jednostkach elektrycznych typu EN57/EN71 czy wagonach Warszawskiego Metra. Mamy też sprawdzone rozwiązana do badania szczelności i testowania układów hamulcowych zestawów wagonowych. Dla taboru towarowego nasze rozwiązania to kompletne pneumatyczne systemy napędowe klap wyładowczych z szafkami sterowniczymi i pulpitami obsługowymi. Tego typu rozwiązanie pracują np. w setkach wagonów typu FALNS czy Aggregate.
Ofertujemy też rozwiązania do otwierania i zamykania dachu wagonów towarowych. Opracowaliśmy też rozwiązanie ułatwiające rozładunek materiałów sypkich –zamontowane na stałe na ścianie pudła wagonu lub przenośne -pneumatyczne urządzenia udarowo/ wibracyjne.
Co mnie zaciekawiło to Wasze modułowe rozwiązania dla napędu drzwi. Jakie produkty macie dedykowane w tym obszarze?
JG: Od ponad 20 lat rozwijamy i stale unowocześniamy mechanizmy napędu i prowadzenia drzwi czołowych MDC, które dostarczamy do wagonów osobowych typu 111A czy 112A PKP Inter City. Jest to standardowe, sprawdzone rozwiązanie dobrze znane i doceniane zarówno przez firmy instalujące je w nowych czy modernizowanych na 5-tym poziomie utrzymania wagonach jak i przez służby utrzymania ruchu PKP IC.
Już pierwsze rozwiązania napędu drzwi dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu pasażerów wyposażane były w sterowniki bazujące na układach logiki pneumatycznej. Do dzisiaj moduły te wciąż są w eksploatacji na starszych jednostkach pasażerskich PKP IC, Festo zaś zapewnia dostępność części do tych modułów. Jako że zawsze staramy się nadążać za zmieniającymi się wymaganiami i normami obecnie stosujemy dedykowane, spełniające surowe wymagania normy PNEN-50155 elektroniczne sterowniki programowalne, od naszego Partnera Firmy Eltronik, wyposażone w moduł komunikacji CAN i rozbudowaną diagnostykę.
W tego typu modułach oprócz niezawodności kluczowa jest również ich uniwersalność i możliwość montażu niezależnie od typu wagonu. Nasz dział projektowy sprostał tym wymaganiom i konstrukcja ta umożliwia łatwy i wygodny montaż oraz niezależną regulację położenia płatów w płaszczyźnie pionowej oraz regulację ich równoległości oraz regulację równoległości płatów do ściany czołowej wagonu.
Pneumatyczny system napędowy pozwala na precyzyjną regulację prędkości ruchu i siły w bezpiecznym zakresie przy otwieraniu i zamykaniu drzwi. Nasz moduł nasz wraz z płatami drzwiowymi od naszego wieloletniego Partnera – firmy RAWAG tworzy system drzwi czołowych, który jest dostarczany jako wspólne certyfikowane rozwiązanie.
Oferujecie również rozwiązania dla układów hamulcowych. W tym wypadku ciekawe dla czytelnika może być badanie szczelności układów hamulcowych?
JG: Festo co prawda nie dostarcza komponentów i systemów do budowy układów hamulcowych, natomiast od lat dysponujemy rozwiązaniem do testowania i sprawdzania szczelności układów hamulcowych zestawów wagonowych. Kilkanaście takich szaf jest między innymi zainstalowanych w Wagonowni Olszynki Grochowskiej i pracują tam od 1992 roku. Są to systemy czysto pneumatyczne – wykorzystujące pneumatyczne elementy logiczne i sterujące, zapewniające bardzo wysoką niezawodność i precyzyjne pomiary.