Sektor kolejowy powinien mieć na uwadze potrzeby wszystkich osób, które mogą skorzystać z kolei –należy brać pod uwagę potrzeby w osób z ograniczoną możliwością poruszania, osób dla których zbyt duża liczba bodźców jest utrudnieniem, tych, którzy chcą pracować w podróży czy pasażerów, którzy cenią podróże wspólnie większą grupą jak duże rodziny, turystów aktywnych fizycznie.
To co wydaje się szczególnie istotne to jakość podróży. Jeśli podróż odbywa się cichym, wygodnym i klimatyzowanym pojazdem, wystąpienie nawet nieoczekiwanego opóźnienia nie będzie tak dokuczliwe, jak w taborze o niskim komforcie. W takich wypadkach ważne jest zapewnienie informacji pasażerskiej – podanie przyczyn opóźnienia, jego oczekiwanego czasu.
W świecie cyfrowym liczy się również informacja i szybkie działanie. To też powinno być domeną nowoczesnej kolei – systemy informatyczne powinny umożliwiać pasażerowi szybki bezproblemowy zakup biletu. Dobrze, że kolej podejmuje działania w zakresie docierania do nowych klientów poprzez zakupy taborowe, modernizację dotychczasowego taboru, rozwój oferty sprzedażowej w oparciu np. o liczbę osób podróżujących czy specjalne oferty czasowe, ale także skrócenie czasu przejazdu. Jednak wiele kwestii wymaga poprawy i nowego podejścia, dzięki któremu powinno zmieni się myślenie o kolei na zdecydowanie bardziej pozytywne niż dotychczas. To co na pewno musi ulec zmianie to punktualność przewozów.
Połączenie podróży starym taborem z opóźnieniem wynoszącym powyżej jednej godziny jest czynnikiem silnie zniechęcającym. Jak widać odpowiedź na postawione pytanie „jak dotrzeć do nowych klientów” można skrócić do sformułowania: należy dotrzeć w sposób gwarantujący zainteresowanie wszystkich potencjalnych klientów z możliwie najlepszą ofertą, rzetelną informację i odpowiednią jakością połączeń.
Także okres wakacyjny przyniósł kolejne dobre wiadomości. Pasażerowie polubili kolej. Czy Pana zdaniem kolej robi wszystko, aby ten trend utrzymać?
Na pełne podsumowanie okresu wakacyjnego trzeba jeszcze poczekać aż spłyną do nas dane za sierpień 2022 r. Ale już widzimy, że np. lipiec z wynikiem ponad 30 mln pasażerów jest najlepszy pod względem wyników przewozowych od czasu kiedy UTK zbiera statystyki. Zgodnie z tendencją sezonową wyniki przewozowe w miesiącach letnich zazwyczaj charakteryzują się wzrostami. Podróż koleją w okresie wakacji wybierana jest zazwyczaj jako alternatywa dla dalekich podróży własnym samochodem.
Przy aktualnych cenach paliwa niejednokrotnie staje się już koniecznością. W okresie wakacji przewoźnicy uruchamiają również dodatkowe połączenia sezonowe w kierunkach najpopularniejszych ośrodków turystycznych w Polsce, co również ma wpływ na frekwencję. W przypadku największego przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity w tegoroczne wakacje uruchamiano ok. 425 pociągów dziennie (latem 2019 r. była to podobna liczba, co oznacza, że pod tym względem oferta wróciła do okresu sprzed pandemii). Dodatkowo do wzrostu zainteresowania koleją w wakacje przyczyniły się również oferty specjalne przewoźników pozwalające obniżyć koszty podróży w wybranych terminach czy
np. w przypadku przejazdu większej liczby osób. Przy tego typu benefitach np. dla rodzin z dziećmi przejazd pociągiem staje się bardziej atrakcyjny niż samochodem.