Transport towarów po drogach powinien odbywać się przede wszystkim na krótkich i średnich dystansach, na dalszych trasach naczepy i przyczepy samochodowe powinny być przewożone koleją. W niedalekiej przyszłości należy przeanalizować możliwości przeniesienia na kolej części tranzytu towarów, który odbywa się obecnie po drogach z wykorzystaniem przyczep i naczep. Hasło ,,tiry na tory” znane jest w branży transportowej od lat, co nie oznacza, że straciło cokolwiek na swojej aktualności.
Jednak wprowadzenie tej idei w życie wymaga wsparcia wszystkich interesariuszy rynku. Ważne jest budowanie świadomości, że transport intermodalny w wielu przypadkach może być alternatywą dla przewozów drogowych, szczególnie na dłuższych dystansach. Przenoszenie ładunków z dróg na kolej może wpłynąć pozytywnie na środowisko naturalne, a także na ograniczenie kosztów zewnętrznych, jakie ponosi społeczeństwo w wyniku wypadków drogowych i związanych z tym kosztami leczenia ofiar.
Jak już wcześniej wspomniano ze względu na predyspozycje oraz potencjał przewozowy, kolej powinna być wiodącym środkiem transportu w przewozach dalekobieżnych. W 2021 r. odległość przewozu kontenerów spadła do 308 km z 330 km w 2020 r. Trend spadkowy widoczny jest od kilku lat. Zmniejszająca się średnia odległość w przewozach intermodalnych jest zjawiskiem pozytywnym, ponieważ oznacza, że transport kolejowy staje się opłacalny na coraz krótszym odcinku przewozu kontenera lub innej jednostki intermodalnej. Trend ten może potwierdzać słuszność założenia, że przewozy drogowe powinny być wykonywane jedynie na początkowym i końcowym odcinku trasy.
Zainteresowało mnie to, że Urząd otrzymuje liczne pytania dotyczące zasad funkcjonowania stacji pasażerskich. Jakie kwestie są szczególnie niejasne?
W mojej ocenie, coraz większe zainteresowanie zasadami udostępniania stacji
pasażerskich wynika z jednej strony z przejęciem części stacji pasażerskich od PKP S.A., m.in. przez jednostki samorządu terytorialnego, z drugiej strony z systemowych działań prowadzonych przez UTK. Dużą liczbę zapytań w tym temacie otrzymaliśmy po szkoleniu dla operatorów stacji pasażerskich, które odbyło się w kwietniu tego roku. Było ono skierowane przed wszystkim do jednostek samorządowych i innych podmiotów, które przejęły lub wydzierżawiły
budynki dworców albo planują przejąć dworce kolejowe od PKP S.A.
Podmioty te bardzo często nie miały wcześniejszego doświadczenia z rynkiem kolejowym i, co z tym związane, z przepisami prawnymi z zakresu kolejnictwa. Z tego też powodu jednostki te często zwracają się do nas z pytaniami bądź
z prośbami dotyczącymi wyjaśnień zapisów ustawowych w zakresie obowiązków operatorów stacji pasażerskich. Staramy się wyjaśniać wszystkie te wątpliwości. Dodatkowo opublikowaliśmy na naszej stronie internetowej dokument „Stacje pasażerskie jako obiekty infrastruktury usługowej – najczęściej zadawane pytania”, w którym wyjaśniamy podstawowe kwestie związane z udostępnianiem stacji pasażerskich a także rozwiać najczęściej pojawiające się wątpliwości dotyczących funkcjonowania takich obiektów.