W wymiarze normatywnym OSŻD jest uzyteczna, ponieważ korytarz ten przechodzi przez wiele krajów o różnych systemach prawnych. Działania Organizacji koncentrują się na harmonizacji przepisów, mających na celu maksymalne uproszczenie i przyspieszenie procesu przekraczania granic oraz przeładunku. Kluczowe jest dalsze ujednolicanie zasad stosowania listu przewozowego SMGS (używanego na większości tego szlaku) z wymogami prawa europejskiego (CIM/COTIF). OSŻD służy jako główne forum, na którym ministerstwa i zarządy kolejowe tych państw mogą wypracowywać wspólne standardy i cyfryzować dokumentację, co bezpośrednio przekłada się na skrócenie czasu odpraw.
W wymiarze operacyjnym wspieramy rozwój Korytarza Środkowego poprzez podnoszenie interoperacyjności technicznej. Obejmuje to współpracę nad normami dla terminali intermodalnych i przeładunkowych, które są krytyczne w miejscach konieczności wykorzystania transportu morskiego (np. Morze Kaspijskie). Ponadto, w ramach Komisji, dążymy do opracowania rozwiązań, które zwiększą średnią prędkość handlową pociągów na tym szlaku, co jest niezbędne, by Korytarz Środkowy był w pełni konkurencyjny wobec transportu morskiego, zwłaszcza w obliczu rosnącego zainteresowania ze strony kluczowych partnerów z Azji i Europy.
W odniesieniu do wszystkich korytarzy OSŻD wraz z przedstawicielami służb celnych, ministerstw transportu i kolei państw członkowskich OSŻD, a także organizacji międzynarodowych, prowadziliśmy analizę przyczyn opóźnień pociągów pasażerskich i przestojów wagonów towarowych na stacjach granicznych, identyfikując istniejące problemy i bariery utrudniające ruch towarowy i transport pasażerski w ruchu międzynarodowym. W rezultacie tych działań opublikowaliśmy Kompendium na temat „Poprawy efektywności stacji granicznych w międzynarodowym transporcie kolejowym w przestrzeni euroazjatyckiej”. Wyniki te przyczyniają się do zapewnienia silnego wsparcia wszystkim stronom w zrozumieniu i przyswajaniu informacji na temat wąskich gardeł oraz wspierają wszystkie strony w aktywnym promowaniu cyfryzacji transportu towarowego, elektronicznej wymiany danych, uproszczenia przejść granicznych oraz doskonalenia przepisów i zasad.
Jak OSŻD współpracuje dziś z organizacjami takimi jak OTIF, ERA (Europejska Agencja Kolejowa) czy UNECE, zwłaszcza w obszarze zbliżenia standardów technicznych i bezpieczeństwa ruchu?
Współpraca OSŻD z innymi organizacjami międzynarodowymi jest dziś bardziej kluczowa niż kiedykolwiek, koncentrując się na kompleksowym zbliżaniu standardów, zwiększaniu interoperacyjności i podnoszeniu poziomu bezpieczeństwa na styku różniących się systemów kolejowych, przede wszystkim na styku szerokiego i normalnego toru. Wymiar prawny realizowany jest głównie poprzez ścisłą współpracę z OTIF, gdzie priorytetem jest maksymalne zbliżenie regulacji Konwencji SMGS, obejmującej szeroki tor, z Konwencją COTIF, którą zarządza OTIF. Jest to niezbędne, aby umożliwić płynną i bezkolizyjną wymianę listów przewozowych na granicach, traktując przewóz jako jeden ciągły proces handlowy.




