RK: Czy inwestycje obejmą również budowę i/lub modernizację bazy utrzymania taboru?
MC: Uwzględniliśmy w strategii modernizację 15 stacji postojowych. Część z nich (m.in. w: Warszawie, Gdyni, Szczecinie, Wrocławiu, Krakowie i Przemyślu) zostanie wyposażona w całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody oraz urządzenia do podgrzewania rozjazdów w zimie. Stawiamy w tym względzie na ekologię. Chcemy, żeby przy okazji modernizacji myjnie spełniały wszelkie normy, uwzględniały zasilanie energią słoneczną i zostały wyposażone w nowoczesne urządzenia grzewcze.
RK: Na koniec pytania o plany – na 2017 r. i, w szerszej perspektywie, na lata kolejne?
MC: Przede wszystkim zależy nam na konsekwentnym realizowaniu założeń strategii taborowej Na ten rok planujemy rozpisanie i rozstrzygnięcie przetargów na zakup 55 nowych wagonów i 20 lokomotyw (prędkość 160 km/h), a także modernizację 335 wagonów i 20 lokomotyw EP07 oraz 13 lokomotyw spalinowych SM42. Chcielibyśmy również, by pojawiło się WiFi w Pendolino. Montaż urządzeń w pierwszych składach byłby możliwy od czerwca br. Wiele zależy jednak od producenta taboru i jego dobrej woli. Będziemy także poszerzać naszą ofertę biletową. Ponadto planujemy uruchomić sprzedaż online biletów międzynarodowych do Rosji i Austrii. Kluczowe również będzie utrzymanie bardzo dobrych wyników finansowych jak i przewozowych. W 2016 roku przewieźliśmy 38,5 mln pasażerów, a szacowaliśmy, że będzie 37 mln. W tym roku planujemy, że będzie to wynik na poziomie 39,2 mln. Należy pamiętać, że już całkiem niedługo zacznie obowiązywać IV Pakiet Kolejowy, liberalizujący m.in. kolejowy rynek przewozów pasażerskich, chcemy być do tego przygotowani. Realizacja strategii taborowej będzie tutaj kluczowym elementem do tego, by pasażerowie zawsze wybierali PKP Intercity jako największego i najlepszego przewoźnika dalekobieżnego w Polsce.
Rozmawiała LS