Wywiady

Jak podróżujemy? EIT Urban Mobility wprowadza transportową rewolucję Europy

EIT Urban Mobility to inicjatywa Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT). Od 2019 r. organizacja pracuje nad zachęceniem do pozytywnych zmian w sposobie poruszania się po miastach, aby uczynić je bardziej przyjaznymi do życia. Na swoje działania EIT Urban Mobility otrzymało z UE dofinansowanie w wysokości 400 mln euro. O transportowej rewolucji w Europie oraz współpracy z polskimi badaczami mówi nam Traian Urban, Director – Innovation Hub East.

_autotone
Rosnąca populacja miejska, ekonomiczne i środowiskowe koszty zatorów komunikacyjnych i sposoby budowania oraz utrzymania infrastruktury to wyzwania, jakie stoją w najbliższym czasie przed europejskimi miastami. Jakie działania podejmujecie, jako EIT Urban Mobility, aby przekształcać tę mobilność?

Przejście na inteligentną i niskoemisyjną mobilność wymaga zmiany sposobu korzystania z transportu, przede wszystkim w miastach. W oparciu o dogłębną analizę EIT Urban Mobility w latach 2020-2026 zajmie się ośmioma wyzwaniami związanymi z mobilnością społeczną i miejską. Skupiamy się przede wszystkim na osiągnięciu zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich i odciążeniu sieci transportowych. Bierzemy pod uwagę ekologiczny i bezpieczny transport osób oraz towarów, w tym odpadów, czy zwiększenie konkurencyjności branży mobilnej. Duży nacisk stawiamy także na kształtowanie ram dla zmian regulacyjnych i behawioralnych.

Parlament Europejski przyjął przepisy, które mają skutecznie zakazać sprzedaży nowych samochodów z silnikami benzynowymi i silnikami Diesla w Unii Europejskiej od 2035 roku. Unia stawia na transport ekologiczny, w tym transport publiczny. Jak wspieracie realizację projektu Zielona Mobilność?

Miasta szukają rozwiązań, by zachęcić swoich mieszkańców do promowania idei Zielonej Mobilności. Do rezygnacji z samochodów na rzecz transportu publicznego i innych opcji, zachęcić może mądrze zorganizowana sieć intermodalna. To połączenie podróży tramwajem, autobusem i pociągiem z elektrycznymi środkami transportu, takimi jak rowery czy hulajnogi. My, jako organizacja EIT Urban Mobliity, współpracujemy m.in. z operatorami transportu publicznego – także w Polsce. Prowadzimy badania w jaki sposób ludzie poruszają się po miastach. Gdzie podróżują i w których godzinach najczęściej. Informacje te mogą przyczynić się do powstania nowych, interesujących startupów i innych pomysłów, mających wpływ na poprawę jakości życia w mieście.

Angażujecie w swoje projekty inne instytucje badawcze?

W Polsce współpracujemy z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym. Wspólnie realizujemy projekt, którego celem jest podniesienie świadomości na temat bezpiecznych, ekologicznych rozwiązań w zakresie mobilności osób i towarów.

W Czechach, gdzie mamy swoją siedzibę, współpracujemy z Grupą Skoda. Wspólnie realizujemy projekt recyklingu starych silników samochodowych, zamieniając je m.in. na magazyny energii.

Zależy nam, by łączyć naukę z biznesem. Dajemy szansę nowym inicjatywom, wspierając rozwój transportu publicznego. Nie chodzi więc o to, by stworzyć wyłącznie badania, oddać kilka dokumentów. Chcemy wprowadzić na rynek prawdziwe innowacje i realnie zmienić komfort przemieszczania się po mieście. Jesteśmy partnerem Mercedesa, MBW czy wielu operatorów sieci tramwajowych, w tym w Amsterdamie czy Warszawie.

EIT Urban Mobility otrzymało wsparcie finansowe na realizację swoich działań w wysokości 400 mln euro. Jak wykorzystacie te środki?

Jesteśmy beneficjentem środków unijnych. Kwotę 400 mln euro przyznano nam na działania realizowane w latach 2020-2026. Mamy także dochody z innych źródeł. Co istotne, nie skupiamy się na dużych projektach, które pochłoną mnóstwo pieniędzy. Wspieramy mniejsze działania, które dzięki naszej współpracy mają szansę zaistnieć na rynku i zrewolucjonizować transport. Nie boimy się zmian i podejmowania ryzyka, bo tylko ono doprowadzić nas może do prawdziwej transportowej rewolucji.

Dodaj komentarz