Tramwaje Wywiady

Jarosław Więckowski, MZK Toruń: Budowa linii na Jar to krok do ekologicznego transportu miejskiego [WYWIAD]

Cztery nowe tramwaje już jeżdżą po toruńskich torowiskach, niebawem zostanie dostarczony ostatni, a elektryczne autobusy wraz z infrastrukturą do ich ładowania mają trafić do Torunia na przełomie kwietnia i maja bieżącego roku. Sama budowa nowej linii tramwajowej to bowiem koszt prawie 190 mln zł.

W ramach projektu miasto nabywa m.in. nowy tabor tramwajowy. Ile docelowo pojazdów miasto zakupi? Czy nowy tabor będzie eksploatowany na trasie do osiedla Jar?

Jak już wspomniałem, w ramach projektu zakupiono pięć nowoczesnych, niskopodłogowych, 30-metrowych tramwajów (cztery już są w Toruniu, piąty dojedzie niebawem). Gdy powstanie nowa linia do tzw. osiedla Jar (zakończenie budowy planowane jest 31 maja 2023 r.), nowe tramwaje zostaną skierowane przede wszystkim do jej obsługi, zaś do czasu jej oddania wspomogą inne trasy.

Jak inwestycja zmieni życie mieszkańców Torunia, a przede wszystkim mieszkańców osiedla Jar?

Budowa nowej linii tramwajowej to kolejny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego transportu miejskiego. Po jej wybudowaniu długość torów tramwajowych będących w eksploatacji w naszym mieście zwiększy się o ok. 20 procent. Powstanie nowej trasy zapewni dodatkowy, bezemisyjny, a więc ekologiczny transport dla mieszkańców dynamicznie rozwijającego się osiedla Jar oraz dla pozostałych użytkowników miejskiej komunikacji tramwajowej. Dzięki inwestycji miasto i jego mieszkańcy zyskają nową, bezpieczną infrastrukturę drogowo-torową i elastyczną siatkę połączeń, kolejne odcinki zielonego torowiska, nowe jezdnie, chodniki, przystanki, jak również drogi rowerowe. Planowany czas przejazdu z końca nowej linii na os. Jar do centrum Torunia to ok. 20 minut.

Jakie inne inwestycje tramwajowe prowadzone są obecnie w Toruniu?

Toruń stawia na ekologiczny transport miejski. Rozbudowa sieci linii tramwajowych jest ważnym elementem tych działań, które realizowane są już od kilku lat. W czerwcu 2014 r. uruchomiono nową linię do miasteczka uniwersyteckiego na Bielanach (prawie 6000 mtp), w 2020 r. oddano do użytku łącznik torowy pomiędzy pl. Artylerii Polskiej, a pl. Niepodległości (o długości 640 mtp).

W ubiegłym roku zakończyła się realizacja dużego projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT City II”. Inwestycja objęła m.in. przebudowę placu Rapackiego – jednego z najważniejszych miejsc w Toruniu, integrującego środki komunikacji miejskiej. Realizacja przedsięwzięcia wpłynęła przede wszystkim na poprawę stanu technicznego infrastruktury drogowej, a także tramwajowej, co przekłada się na wzrost sprawności i niezawodności komunikacji publicznej, wzrost bezpieczeństwa, zmniejszenie poziomu hałasu ulicznego, a przede wszystkim podniesienie komfortu podróży komunikacją publiczną w naszym mieście.

Zakres objął przebudowę torowisk tramwajowych wzdłuż ulic Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga, budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą, a także budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego w al. św. Jana Pawła II (z zielonym przystankiem). Długość zmodernizowanych i nowych torowisk w ramach tego projektu to ok. 2,7 kilometra toru pojedynczego (dwa odcinki zielonego torowiska). Układ drogowy w obrębie modernizowanych torowisk został kompleksowo przebudowany. Jezdnia zyskała cichą nawierzchnię. Ponadto, powstały też nowe chodniki i ścieżki rowerowe o przepuszczalnej nawierzchni, która nie utrudnia naturalnego nawadniania zieleni.

Dodaj komentarz