PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczynają przebudowę odcinka Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie na linii nr 131. Inwestycja pozwoli na lepszy dostęp do kolei z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i przebudowanych stacji, sprawniejsze podróże oraz przewóz towarów ze Śląska w stronę portów.
Nowy przystanek kolejowy i zmodernizowane perony
W pierwszej kolejności prace będą od Chorzowa Batorego do Chorzowa Starego. Powstanie nowy przystanek Chorzów Uniwersytet z dojściami do peronów od nowo wybudowanego przejścia podziemnego w ciągu ul. Strzelców Bytomskich. Przebudowane będą perony w stacjach Chorzów Miasto i Chorzów Stary. Prace obejmą zarówno tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, jak i obiekty inżynieryjne.
Wspólnie z przewoźnikami ustalono optymalną formę komunikacji podczas prac. Od 13 marca na odcinku Katowice – Tarnowskie Góry zostanie wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa za 14 par pociągów regionalnych. Pociąg PKP Intercity zostanie skierowany zmienioną trasą. O szczegółach zmian pisaliśmy TUTAJ
Podróżni zyskają większą dostępność do kolei z nowego przystanku Chorzów Uniwersytet i nowych peronów na stacjach: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Bytom Karb, Radzionków, a także przystankach Bytom Północ i Radzionków Rojca.
Wykonawca inwestycji zapewni udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności.
Modernizacja linii Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie z nadzorem
Komfort podróży zwiększą nowe ławki, a także wiaty. Poziom bezpieczeństwa podniesie wymienione oświetlenie. Całość inwestycji dopełni czytelne oznakowanie i nowe nagłośnienie na peronach.
Przebudowana trasy kolejowej zwiększy potencjał handlowy regionu
Modernizacja usprawni przewozy koleją w stronę Tarnowskich Gór, Lublińca i Kluczborka, Inowrocławia, Bydgoszczy oraz Gdańska i Gdyni. Zwiększą się możliwości przyjaznego środowisku transportu.
Inwestor wymieni 60 km torów, a także sieć trakcyjną. Będą nowe urządzenia sterowania ruchem, w tym 165 rozjazdów. Na szlaku Chorzów Batory – Chorzów Miasto zostanie dobudowany dodatkowy tor, dzięki czemu zwiększy się przepustowość linii kolejowej, czyli będzie mogło kursować więcej pociągów. Wydłużenie torów na stacjach pozwoli na przyjmowanie dłuższych składów, do 750 metrów. Pociągi pojadą z prędkością do 120 km/h.
Wzrośnie bezpieczeństwo kolejarzy, kierowców i pieszych
Poziom bezpieczeństwa zwiększy Lokalne Centrum Sterowania Bytom, które zyska nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym.
Wykonawca prac przebuduje przejazdy, a także przejścia dla pieszych. Powstaną aż 4 nowe obiekty, mianowicie dwa przejścia pod torami dla pieszych i dwa wiadukty w Chorzowie i Radzionkowie. W sumie przebudowa obejmie 25 obiektów inżynieryjnych, m.in. wiadukty w Radzionkowie (ul. Zejera i ul. Kużaja) i Świętochłowicach (ul. Katowicka). Dzięki temu będą mogły sprawnie kursować dłuższe i cięższe pociągi.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo”. Wartość prac to 1,2 mld zł netto. Dofinansowanie pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zgodnie z zapowiedzią, prace zakończą się w 2024 r.