Analizy Raport z Polski

Kolej w czasie i po pandemii

 

Wojciech Orzech, prezes zarządu PKP Energetyka:

  • Zmniejszenie ruchu w sektorze kolejowym istotnie obniża także zapotrzebowanie na energię trakcyjną i generuje niespotkane dotąd straty. Jednocześnie mamy obowiązek utrzymania stabilności i pełnej ciągłości zasilania sieci, co wiąże się z dodatkowym obciążeniem finansowym. Wiemy, że kolej może przetrwać ten trudny czas tylko dzięki wzajemnemu wsparciu i bliskiej współpracy całego sektora. Pomagamy przewoźnikom tu i teraz, bo potrzebne są szybkie, konkretne działania. Kluczowe będą jednak kompleksowe rozwiązania dla kolei, które uwzględnią zarówno potrzeby firm infrastrukturalnych, jak i przewoźników.
  • Zwolnienia z opłat dla najemców, rezygnacja z opłaty dworcowej czy nowy sposób rozliczania energii to jednak działania doraźne. Pożądane, ale potrzebne na teraz. Branża potrzebuje jednak swojej Tarczy Antykryzysowej.
  • Klaster Luxtorpeda, którego istotną częścią jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, przedstawił szereg postulatów, które powinny ułatwić funkcjonowanie branży tak w trakcie jak i po pandemii.

Doraźnie postulowano między innymi:

  • zmiany w zasadach wypłacania zasiłków chorobowych oraz tych za czas opieki i kwarantanny – postulowana zmiana zakłada wypłacanie świadczeń z tego tytułu ze środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych od pierwszego dnia choroby, opieki i kwarantanny. Pozwoli to odciążyć przedsiębiorców od ponoszenia zwiększonych kosztów wypłacania tych świadczeń, do ponoszenia których przedsiębiorcy są zmuszeni zaistniałą sytuacją, co wpływa na płynność przedsiębiorców;
  • okresowe zawieszenie obowiązku odprowadzania danin publicznoprawnych od wynagrodzeń pracowniczych co poprawiłoby znacząco bieżącą płynność finansową przedsiębiorstw.

W kontekście pomocy dla przewoźników pasażerskich propozycja dotyczyła m. in.:

  • wypłaty kwot, zaoszczędzonych przez Państwo oraz samorządy z tytuły refundacji ulg, przewoźnikom pasażerskim, w formie wsparcia, pomocy bezzwrotnej lub zaliczki na poczet ulg na rok 2021 lub ewentualnie w formie nieprocentowanej pożyczki w wysokości kwot jakie w poprzednich latach w podobnych okresach przewoźnik otrzymywał z tytułu refundacji ulg ustawowych;
  • zwolnienia energii elektrycznej na potrzeby trakcyjne z wszelkich obciążeń podatkowych, w tym akcyzy;
  • zwolnienia z opłat za dostęp do infrastruktury wobec PKP PLK i pokrycie ich przez Państwo w okresie ograniczeń w poruszaniu, ewentualnie czasowe obniżenie w 2020 roku, opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Oznaczałoby to przejęcie przez Państwo zadania utrzymania infrastruktury.
  • przyspieszenia do 15 dni zwrotu podatku VAT dla przewoźników pasażerskich oraz możliwość nieograniczonego dostępu do środków zgromadzonych na rachunkach VAT. Postulowane jest także skrócenie czasu rozpatrywania wniosków o uwolnienie środków z rachunków VAT oraz nadanie postanowieniu o uwolnieniu rygoru natychmiastowej wykonalności i możliwości przekazywania środków pomiędzy rachunkami VAT w różnych bankach i dołożenie wynagrodzeń dla możliwości płatności z rachunku VAT.

Klaster przekazał również postulaty, które mogłyby mieć wpływ na pobudzenie zainteresowania koleją oraz rozruch samej kolei w najbliższych miesiącach. W tym wypadku propozycja dotyczyła zwolnienia przez PKP SA z opłat za korzystanie z obiektów infrastruktury usługowej oraz zwolnienia z opłat za korzystanie z nieruchomości będących w zarządzie PKP SA (czynsz dzierżawny, najem), a także za dzierżawy terenów należących do Państwa i jednostek samorządu terytorialnego.

Dodaj komentarz