Wkrótce zakończy się przygotowywanie dokumentacji na modernizację linii kolejowej nr 25 na odcinku Mielec – Padew Narodowa. W ramach projektu remont przejdzie mielecki wiadukt. Szczegóły zadania przekazano w czwartek (30.07) na konferencji prasowej.
Zmodernizowany wiadukt w Mielcu pozwoli bezkolizyjnie przejechać nad linią kolejową, która była barierą dla rozwoju ruchu w kierunku wschodniej obwodnicy Mielca. Powstanie w ten sposób węzeł drogowy łączący się z odcinkiem drogi nr 984 w kierunku nowego mostu na Wisłoce i Rzędzianowic, a docelowo do Piątkowca.
– Po wybudowaniu wiaduktu zmieni się układ przejazdów kolejowych w tym miejscu, więc konieczne będzie stworzenie nowego układu drogowego przez samorząd Mielca. Ministerstwo Infrastruktury prowadzi programy wspierające samorządowe inwestycje drogowe. Jednym z nich jest Fundusz Dróg Samorządowych, który dobrze wpisuje się w potrzeby inwestycyjne gminnych i powiatowych samorządów. Ponieważ jest to instrument wieloletni, samorząd może zaplanować perspektywę budowy układu komunikacyjnego na swoim terenie – powiedział wiceminister R. Weber.
Szacunkowy koszt remontu to ok. 160 mln zł. Budowa wiaduktu będzie możliwa dzięki montażowi finansowemu ze środków RPO Województwa Podkarpackiego 2014-2020 (czyli funduszy europejskich) oraz samorządów.
– Już korzystamy z efektów Krajowego Programu Kolejowego, sprawnie realizujemy rozpoczęte inwestycje i ogłaszamy przetargi na nowe ważne społecznie projekty. Przykładem jest trasa z Mielca do Dębicy, na której we wrześniu kończy się kolejny etap prac, a efektywna współpraca Polskich Linii Kolejowych z samorządem pozwala na zwiększenie bezpieczeństwa i sprawności w komunikacji kolejowej i drogowej – powiedział prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel.
W konferencji prasowej uczestniczył także europoseł Tomasz Poręba, który od 2009 r. wspólnie z marszałkiem Władysławem Ortylem podjął starania o remont tej linii.
– Cieszę się, że już niebawem zobaczymy pociągi na tym odcinku torów. To bardzo ważne, że remont linii kolejowej nr 25 jest realizowany zgodnie z wcześniejszymi założeniami. Serdecznie dziękuje panu prezesowi PKP PLK Ireneuszowi Merchel, współpraca układa się doskonale. Jeszcze niedawno ta linia miała zostać całkowicie zlikwidowana, a dziś już wiemy, że będzie to okno na świat dla mieszkańców Mielca i okolic, jestem z tego powodu bardzo szczęśliwy – powiedział europoseł Tomasz Poręba.
Do inwestycji odniósł się także marszałek województwa podkarpackiego.
– Wszędzie tam gdzie udaje się skonstruować dobry montaż finansowy powstają duże inwestycje tak potrzebne mieszkańcom. Mamy dziś same dobre wiadomości. Wkrótce rusza dalsza część modernizacji linii nr 25 i jej elementem będzie budowa wiaduktu. O możliwych scenariuszach dotyczących wiaduktu rozmawialiśmy bardzo długo, szukaliśmy optymalnego rozwiązania z udziałem budżetu państwa, magistratu, starostwa i PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Ujęcie wiaduktu do modernizacji i finansowanie go z RPO to bardzo dobra propozycja. Przypomnę, że zaangażowanie PLK będzie w ten sposób większe niż ubiegłoroczna deklaracja podczas podpisania listu intencyjnego – dodał marszałek Władysław Ortyl