RK: Nie sposób nie zapytać o GSMR. Od 1 stycznia 2019 r, wszystkie nowe, odnawiane i modernizowane pojazdy trakcyjne muszą być wyposażone w urządzenia pokładowe systemu GSM-R. Jak reagujecie na to zagadnienie?
KC: Siemens Mobility ma w swoim portfolio rozwiązania dla GSM-R. W Polsce koncentrujemy się natomiast na innych segmentach rynku urządzeń pokładowych – np. dostarczając dla pojazdów nowosądeckiego Newagu technologię Trainguard 200, spełniającą najwyższe wymogi bezpieczeństwa i zgodne zarówno z TSI, jak i najnowszymi wymogami w zakresie ETCS poziomu 2 wzorca 3, które od początku 2019 r. będą obowiązywać na polskim rynku kolejowym.
RK: Nie ukrywa Pan jednak, że technologicznie jesteście przygotowani na wdrożenie bardziej nowoczesnych rozwiązań niż GSM-R?
KC: Dużo nowocześniejsze rozwiązania niż GSM-R zastosowano do testów autonomicznych elektrycznych pojazdów na terenie kampusu Siemensa w Monachium. Siemens Mobility jest odpowiedzialny w tym projekcie za komunikację pojazd – pojazd/infrastruktura (V2X) za pomocą standardowej sieci WLANp (ITS-G5).
ITS-G5 to bezprzewodowy standard transmisji w pasmie o częstotliwości 5,9 GHz. Po 10 latach testów i zmian używana jest obecnie w Japonii, USA i coraz szerzej w Europie. Pozwala na niezakłóconą koegzystencję z systemem używanym do elektronicznego poboru opłat, ale przede wszystkim nie wymaga pokrycia całej przestrzeni odbiornikami przy drodze. Nawiązanie łączności następuje automatycznie w przypadku znalezienia się jednej stacji w bezpośrednim sąsiedztwie innej. Nie jest potrzebny tzw. „dostawca” sieci z jego wysokimi kosztami transmisji.
VW, Toyota, GM, Daimler już dziś używają ITS-G5 i jej amerykańskiego odpowiednika WAVE. Renault, PSA, MAN, DAF, Scania, Volvo Trucks prowadzą prace pilotażowe. Z kolei koncepcja LTE- V2X bazuje na technologii komórkowej 4G i nie jest obecnie komercyjnie dostępna.
RK: Na koniec musi paść pytanie o podsumowanie starego roku i plany na przyszły?
KC: Miniony rok finansowy, był wyjątkowy dla Siemens Mobility z kilku względów. Wyodrębniliśmy się ze struktur Siemensa w ramach planowanego połączenia z Alstomem, ale także osiągnęliśmy jako spółka bardzo dobre wyniki.
Zamówienia wzrosły o 25% w stosunku do roku 2017 do kwoty 10,959 mld EUR, przychody były wyższe o 11% od przychodów osiągniętych w 2017 roku i wyniosły 8,758 mld EUR. Zysk netto wyniósł 872 mln EUR. Kolejny rok nie powinien być gorszy od 2018.
Realizujemy zarówno istniejące kontrakty, ale także zdobywamy nowe zamówienia na nasze pojazdy Inspiro, Avenio, czy Vectron. Warto wspomnieć tutaj chociażby o niedawno wygranym przetargu na dostawę 94 pojazdów metra dla Londynu, wartym ponad 1,5 mld funtów.
Rozmawiał RK