RK: Ostatni raport Najwyższej Izby Kontroli pozytywnie ocenia działalność UTK dotyczącą nadzoru nad utrzymaniem i stanem technicznym skrzyżowań linii kolejowych z drogami publicznymi, w tym „dzikich przejść”, oraz prawidłowością prowadzenia dokumentacji technicznej przez zarządców infrastruktury. Jednak statystyki wypadków na przejazdach niepokoją. Co można jeszcze zrobić, aby poprawić zarówno statystyki, jak i stan techniczny przejazdów?
IG: Problem wypadków na przejazdach wynika m.in. z tego, że Polska charakteryzuje się największym zagęszczeniem przejazdów kolejowo-drogowych w Europie. Średnio przejazd występuje co 1,8 km. Do największej liczby zdarzeń dochodzi na przejazdach kat. D, czyli niestrzeżonych. Cały czas prowadzimy działania edukacyjne np. z Inspekcją Transportu Drogowego, kontrolujemy stan przejazdów. Jednak aby poprawić bezpieczeństwo, potrzebne jest również zrozumienie tego zagadnienia wśród samorządów. Dlatego wystąpiłem do organów zarządzających drogami oraz organizacji samorządowych o zwrócenie szczególnej uwagi na prawidłowe oznakowanie i stan techniczny dróg w obrębie przejazdów. Wypadki w tych miejscach są zapisywane na konto kolei, podczas gdy część nieprawidłowości, które do nich doprowadziły, wynika z przyczyn niezależnych od kolei.
RK: O jakich nieprawidłowościach mowa?
IG: Należą do nich m.in. niewłaściwe usytuowanie przejazdów, trudności w uzyskaniu przez zarządców infrastruktury od zarządców dróg np. wyników pomiaru natężenia ruchu oraz brak współpracy i wzajemnego informowania się zarządców infrastruktury kolejowej, policji, zarządców dróg o przeprowadzanych kontrolach. Zachęcamy również, aby zarządca infrastruktury drogowej po stwierdzeniu nieprawidłowości na przejeździe poinformował o tym właściwego zarządcę infrastruktury kolejowej lub UTK. Zarządcy dróg mogą także uczestniczyć w pracach specjalnego zespołu zadaniowego powołanego w urzędzie i zgłaszać swoje inicjatywy poprawiające bezpieczeństwo na przejazdach.
RK: Jakie są najważniejsze cele i wyzwania, przed którymi stoi obecnie UTK?
IG: Jednym z najważniejszych celów Prezesa UTK jest ciągła poprawa bezpieczeństwa na kolei. Chcę, aby nie były to tylko kontrole, ale przede wszystkim zachęcanie wszystkich do odpowiednich zachowań, na przykład przez zainicjowaną przez UTK „Deklarację w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”. Będziemy nadal zwracać baczną uwagę na problemy pasażerów, w szczególności osoby z niepełnosprawnością. Chcę, aby jeszcze bardziej zwiększyć otwartość UTK, wspierać wnioskodawców w realizacji ich zapytań i pomagać w rozwiązywaniu problemów. W 2017 r. szczególnie chcemy zwrócić uwagę na operatorów bocznic i pełny dostęp do infrastruktury usługowej. Wyzwaniem będą zmiany wnikające z nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym czy IV Pakiet Kolejowy.
Rozmawiała LS