Inwestycje Raport z Polski

PKP SA zbuduje nowy dworzec kolejowy w Olsztynie [WIZUALIZACJE]

– Środki krajowe i Fundusze Europejskie z Programu Polska Wschodnia sfinansują budowę nowego dworca Olsztyn Główny. Dzięki inwestycji podróżni będą mogli korzystać z nowoczesnego, bardziej funkcjonalnego i dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami obiektu – mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. – Wraz ze stacją – również finansowaną przez nasz program, dworzec tworzy największy węzeł kolejowy w regionie. Całkowita przebudowa węzła znakomicie usprawni już i tak intensywny ruch zarówno pasażerski, jak i towarowy. Będzie to duża poprawa warunków prowadzenia biznesu i impuls dla rozwoju gospodarki całej Polski Wschodniej – dodaje sekretarz stanu.

Największa inwestycja w województwie

Budowa nowego dworca kolejowego Olsztyn Główny to największa w województwie warmińsko-mazurskim inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej mieszkańcy i turyści zyskają supernowoczesny, proekologiczny dworzec o oryginalnym wyglądzie i bryle, z prawdziwym placem miejskim łączącym funkcje komunikacyjną i rekreacyjną. Jestem przekonany, że dworzec w nowej odsłonie stanie wizytówką Olsztyna i doskonale wkomponuje się w tkankę miejską – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

 

– Zgodnie z unijną Strategią Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności kolej stanie się ważną osią nowoczesnego i inteligentnego systemu sieci transportowej. W te założenia wpisuje się długo oczekiwana modernizacja dworca kolejowego w Olsztynie. Wierzymy, że pobudzeniu pasażerskiego transportu kolejowego przysłużą się także inwestycje z budżetu Unii Europejskiej w uatrakcyjnienie dworców kolejowych, ponieważ pasażerowie chętniej korzystają z takich dworców kolejowych, które zapewniają wysoki poziom jakości obsługi. Konieczne jest również zapewnienie ułatwionego i bezpiecznego dostępu do infrastruktury dla osób z niepełnosprawnością oraz o ograniczonej mobilności. Od wejścia Polski do Unii Europejskiej fundusze unijne wsparły już modernizację ponad 80 dworców kolejowych, a prace na kolejnych czekają na rozpoczęcie. Łączna kwota środków unijnych przeznaczonych na modernizację dworców kolejowych w Polsce to 1,3 miliarda złotych  – mówi Christopher Todd, dyrektor Wydziału ds. Polski w Dyrekcji Generalnej ds. Polityki Regionalnej i Miejskiej Komisji Europejskiej.

 

Nowy Olsztyn Główny będzie w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także dla osób starszych, z ciężkim bagażem czy wózkiem dziecięcym i całkowicie pozbawiony barier architektonicznych. Na dworcu pojawi się szereg usprawnień takich jak ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, obniżone okienka kasowe, mapy dotykowe dworca, a także urządzenia wzmacniające dźwięk w aparatach słuchowych. Poza tym w budynku wykonawca zainstaluje windy, a w sąsiedztwie ciągu pieszego prowadzącego na perony pojawi się pochylnia z podgrzewaną zimą nawierzchnią.

Olsztyn Główny przyjazdy środowisku

Nowy Olsztyn Główny, zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze, będzie wykorzystywał odnawialne źródła energii oraz inne rozwiązania proekologiczne. Na dachu budynku zaprojektowano największą spośród wszystkich dworców kolejowych w Polsce instalację fotowoltaiczną. Składa się ona łącznie z 1322 modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy minimalnej 111 kWp. To przeszło czterokrotnie większa moc paneli niż w dotychczas największej instalacji fotowoltaicznej na dworcu w Białymstoku. W samym budynku wykonawca zamontuje wentylację z odzyskiem ciepła oraz energooszczędne oświetlenie wykonane w technologii LED. Ponadto zainstalowany zostanie system BMS zarządzający instalacjami i urządzeniami w budynku oraz optymalizujący zużycie energii cieplnej, elektrycznej i wody.

Dodaj komentarz