Inwestycje Przetargi Raport z Polski Wydarzenia

PLK ogłosiły przetargi za prawie 6 mld zł

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły pięć przetargów na modernizacje linii kolejowych w woj. śląskim, pod Poznaniem i prace w Słupsku. Szacunkowa wartość inwestycji to w sumie 6 mld zł. Przetargi pozwolą na realizację inwestycji planowanych z nowej perspektywy finansowej UE na lata 2021 – 2027.

Od lewej: Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK, Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury (Fot. PKP PLK)
Od lewej: Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK, Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury (Fot. PKP PLK)

Zarządca infrastruktury kolejowej ogłosił wczoraj zamierzenia modernizacyjne dla:

– Ogłoszone w tym tygodniu postępowania przetargowe, to wyjście naprzeciw oczekiwaniom kolejowej branży budowlanej. Mam nadzieję, że zgłoszone w konkursie Connecting Europe Facility projekty będą zrealizowane, a co więcej, pozwolą podnieść parametry modernizowanych linii. Przy wsparciu środków europejskich sukcesywnie zmieniamy polską kolej, czyniąc ją bardziej konkurencyjną i dostępną dla pasażerów – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

W konferencji prasowej udział wziął także Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP PLK SA.

– Dobrze przygotowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. projekty, składane w kolejnym konkursie CEF, przyniosą wymierne efekty dla zwiększenia dostępności i sprawności kolei na liniach ważnych w aglomeracjach oraz o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Efektywnie wykorzystujemy środki instrumentu finansowego CEF w obecnej perspektywie i utrzymamy ten trend w kolejnych latach – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Trzy przetargi na modernizację linii w woj. śląskim

 

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły trzy przetargi o wartości 3,7 mld zł na przebudowę linii od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach.

Przetargi będą realizowane w ramach zdania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. BędzinKatowiceTychyCzechowice-Dziedzice – Zebrzydowice”  Współfinansowanie inwestycji planowane jest w z instrumentu finansowego Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF 2) na lata 2021-2027.

Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będą szybsze i wygodniejsze podróże koleją w aglomeracji i do granicy z Czechami. Dzięki temu mieszkańcy województwa śląskiego zyskają atrakcyjną ofertę podróżowania najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Ponadto, zwiększy się dostęp do pociągów, dzięki budowie nowych przystanków. Oddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego pozwoli zwiększyć liczbę połączeń. Nowoczesne systemy i urządzenia podniosą poziom bezpieczeństwa kolejowych przewozów.

Będzin – Sosnowiec – Katowice

Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych (LOT A1) dobudowane zostaną dwa tory. Inwestor rozdzieli ruch aglomeracyjny i dalekobieżny, co pozwoli przewoźnikom na kształtowanie atrakcyjnej oferty przewozowej. Linia zwiększy swoją przepustowość, dlatego po przebudowie będzie mogło kursować  po niej więcej pociągów. Lepszy dostęp do kolei zapewnią dwa nowe przystanki Sosnowiec Środula (ul. Chemiczna), Katowice Morawa (ul. Morawa). Wykonawca przebuduje perony na stacji Sosnowiec Główny oraz przystanku Katowice Szopienice Płd. Ponadto, wszystkie obiekty dostosuje do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na około 4 km odcinku między stacją Sosnowcem Głównym a stacją Będzin Miasto zbudowany zostanie nowy przystanek Sosnowiec Środula,  z którego skorzystają mieszkańcy dwóch dużych pobliskich osiedli. Stacja Będzin obsługująca głównie przewozy towarowe, będzie przebudowana. Wykonawca dostosuje ją także do przewozu pociągów z ładunkami.

Tychy – Goczałkowice -Zdrój

Inwestycja PLK obejmie odcinek od Tychów do Goczałkowic – Zdroju (LOT B). Będą nowe, wygodniejsze perony na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna i Goczałkowice wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Realizator prac planuje modernizację sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz torów. Prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem.

Zabrzeg – Zebrzydowice

Szybciej i wygodniej pojedziemy również na trasie z Zabrzegu do Zebrzydowic i granicy z Czechami (LOT D). Wykonawca zaplanował m.in. przebudowę torów i sieci trakcyjnej. Stacje Chybie i Zebrzydowice oraz przystanki Zabrzeg Czarnolesie, Pruchna, Drogomyśl będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Kolejowa obwodnica Poznania

Przebudowa kolejowej obwodnicy Poznania. Celem projektu jest przystosowanie linii do kolejowych połączeń aglomeracyjnych. Obecnie linię wykorzystują przewoźnicy towarowi.

Dodaj komentarz