W kontekście modernizacji prowadzanej na kolei, jak i w duchu całego kongresu, wypowiedział się prezes PKP Intercity.
Za godny uwagi uznał fakt, iż działania realizowane przez kolej, jak również jego spółkę – w tym unowocześnianie taboru, prowadzone są za pośrednictwem polskich firm. Podkreślił, iż na przestrzeni ostatnich lat nie była to oczywista praktyka. Dalej przedstawił zrealizowane przez Intercity inwestycje w zaplecze techniczne, jak np. warta ok. 10 mln zł stacja postojowa w Kołobrzegu, której zadaniem jest przygotowywanie składów Pendolino przed wyruszeniem w trasę.
Przyspieszenie na kolei nie dotyczy tylko przewozów pasażerskich, ale także towarowych. Członek Zarządu PKP Cargo Witold Bawor przedstawił aktualne działania i plany spółki, która dąży do prowadzenia kompleksowych usług logistycznych. W tym celu tworzona jest sieć jednolitych terminali, zintegrowanych zarówno pod kątem zarządzania, jak i wyposażenia. Sukcesywnie rozbudowywany jest tabor, który dzięki korzystaniu z unijnego dofinansowania, powiększany jest o platformy kontenerowe.
Największy w historii przetarg na platformy kontenerowe dofinansowywany przez środki unijne, jest w trakcie realizacji. Pierwsze wagony pojawią się prawdopodobnie w czwartym kwartale tego roku, więc pewnie w listopadzie. Następne 1200 platform pojawi się w przeciągu dwóch lat.
Witold Bawor, członek Zarządu ds. Operacyjnych
Ambicją spółki jest stworzenie Centralnego Portu Kontenerowego w Europie Środkowej, który krzyżowałby Nowy Jedwabny Szlak z kierunkiem wymiany handlowej państw tzw. Trójmorza, czyli północ-południe. Celem jest konkurencja z hubami logistycznymi na terenie Niemiec. Polska chce i może to zmienić – podkreślił.
Tytuł panelu „Polska kolej przyspiesza” znalazł realne odbicie w wypowiedziach uczestników. Kolejowe przyspieszenie stało się faktem i można je dostrzegać na wielu płaszczyznach. Świadczy o tym, choćby podniesienie standardu usług, co dla pasażerów znaczy nie tylko szybciej, ale i nowocześniej, bardziej komfortowo. Poprzez ciągły proces modernizacji zmienia się oblicze kolei. Negatywne epitety przypisywane największemu przewoźnikowi przez dziesięciolecia, przestają mieć rację bytu. Bardzo cieszy fakt, że dalekosiężne plany łączą się z zabezpieczeniem finansowym, zarówno z budżetu państwa, jak i funduszy europejskich. Zapotrzebowanie na niskoemisyjny transport, ciągły wzrost mobilności osób i wolumenu przewożonych towarów, to wyzwania, na które kolej może realnie odpowiedzieć. Pozostaje mieć nadzieję, że pokładane w niej nadzieje nie zostaną zaprzepaszczone, kolej nie zwolni i stanie się synonimem polskiej marki, która odniosła sukces.
PGNiG i PKP CARGO sprawdzą możliwość przewozu paliwa gazowego LNG za pośrednictwem kolei
Skroplony gaz ziemny sprowadzany do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu cieszy się rosnącym zainteresowaniem wśród przedsiębiorstw, działających w Polsce. Aktualnie skroplony gaz z Terminalu LNG transportowany jest do odbiorców w całym kraju głównie z wykorzystaniem autocystern kriogenicznych. Uruchomienie transportu kolejowego paliwa LNG pozwoliłoby na przewożenie znacznie większych ilości gazu w krótkim czasie i tym samym otworzyło nowe, bardzo interesujące perspektywy biznesowe.
– Chcemy w pełni wykorzystać potencjał biznesowy jaki daje nam technologia LNG, dlatego dynamicznie rozwijamy ten segment naszej działalności. Gaz skroplony dzięki aktywności GK PGNIG wykorzystywany jest jako ekologiczne paliwo w przemyśle, rozwija średni i mały biznes na terenach gdzie nie ma gazu sieciowego, znajduje zastosowanie w ciężkim transporcie kołowym oraz służy do zasilania autobusów miejskich. Jestem przekonany, że transport LNG koleją pozwoli na osiągniecie jeszcze większej skali dostaw, a co za tym idzie zoptymalizuje parametry kosztowe oferty – powiedział Henryk Mucha, Prezes PGNiG Obrót Detaliczny.
Pierwszym etapem współpracy PGNiG Obrót Detaliczny i PKP CARGO ma być przygotowanie pilotażowego transportu skroplonego gazu ziemnego z Terminalu LNG w Świnoujściu na początku 2020 roku. Będzie to pierwszy tego rodzaju transport w Polsce.
– PKP CARGO bacznie obserwuje rynek i widzimy, że dzięki importowi gazu skroplonego rośnie zapotrzebowanie na przewóz tego surowca w głąb kraju. Tworzy się nowy sektor rynku przewozowego, na którym chcemy być obecni i zaoferować naszemu klientowi jak najlepsze warunki transportu gazu. Liczymy, że ten list intencyjny stanie się podstawą podpisania w niedalekiej przyszłości umowy przewozowej. Dla nas to nie tylko biznes, cieszymy się, że będziemy mogli wziąć aktywny udział w procesie wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski – powiedział Czesław Warsewicz, Prezes PKP CARGO.
PKP CARGO wykazuje jednocześnie zainteresowanie, dotyczące utworzenia centrów przeładunkowych LNG, zlokalizowanych przy terminalach przeładunkowych, będących w dyspozycji Spółki. Umożliwiłoby to transport intermodalny, pozwalający na szybką lokalną dystrybucję paliwa LNG do odbiorców końcowych.
Poczta Polska, Grupa Enea i KZŁ podpisały list intencyjny na rzecz rozwijania elektromobilności
Wykorzystanie szans biznesowych i wspólna realizacja projektów – to główne założenia listu intencyjnego o współpracy pomiędzy Pocztą Polską a Grupą Enea oraz Kolejowymi Zakładami Łączności. Spółki zobowiązały się do wymiany doświadczeń związanych z eksploatacją ładowarek i pojazdów elektrycznych.
Podpisanie listu intencyjnego wpisuje się w realizowany przez Pocztę Polską program „Elektromobilność”. Poczta Polska będąc największą polską firmą logistyczną, działającą w Europie Środkowo-Wschodniej przygotowuje się do wprowadzenia „Stref Czystego Transportu”. Mają one spowodować ograniczenie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, m.in. pyłów i tlenków azotu, zmniejszyć natężenie ruchu samochodowego.
– Poczta Polska współpracuje z firmami i instytucjami, które działają na rzecz elektromobilności. Chcemy dzielić się doświadczeniami i wspólnie wypracowywać rozwiązania, które pomogą we wdrażaniu i eksploatacji w naszej flocie aut nisko- i zeroemisyjnych. Zależy nam, aby transport przesyłek pocztowych był w coraz większym stopniu ekologiczny. Chcemy razem z naszymi partnerami skoncentrować się na rozwoju infrastruktury wspomagającej elektromobilność, choćby poprzez montaż ładowarek w naszych sortowniach i przy placówkach pocztowych – podkreśla Paweł Przychodzeń, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. logistyki.
Pierwsza decyzja dotycząca najmu takich samochodów zapadła po przeprowadzeniu największych w Polsce testów aut elektrycznych w 2018 roku. Pierwsze „elektryki” obsługujące transport przesyłek będą mieć ładowność do 800 kg i dopuszczalną masę całkowitą do 3,5 tony. Dołączą do pocztowej floty w przyszłym miesiącu.
Grupa Enea bierze aktywny udział w działaniach na rzecz budowy i rozwoju infrastruktury e-mobility w Polsce. Wykorzystanie na dużą skalę pojazdów elektrycznych wymaga powstania odpowiedniego ekosystemu. Jego częścią są sieci energetyczne oraz podłączone do nich stacje ładowania samochodów elektrycznych. Podpisany list intencyjny jest częścią Programu Rozwoju Elektromobilności w Grupie Enea.
Grupa Enea wpisuje się w aktualne trendy rozwojowe obszaru elektromobilności i aktywnie uczestniczy w budowie ekosystemu dla e-aut, który otwiera możliwości tworzenia nowych linii biznesowych dla koncernów energetycznych. Zapoczątkowana dziś współpraca z Pocztą Polską jeat zgodna ze strategicznymi planami rozwojowymi Enei w tym obszarze. Liczymy na wymianę doświadczeń, a także budowanie synergii, co pozwoli nam na wykorzystanie szans biznesowych na dynamicznie rozwijającym się rynku e-mobility.
Mirosław Kowalik, prezes Enei