Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński i prezes ÖBB Andreas Matthä rozmawiali o wpływie pandemii koronawirusa na funkcjonowanie kolei oraz o wyzwaniach jakie stoją obecnie przed branżą, a także o podejściu do planu odbudowy gospodarczej Unii Europejskiej.
Spotkanie odbyło się w formie wideokonferencji, podczas której omawiano kwestie związane z sytuacją europejskiego sektora kolejowego w odniesieniu do pandemii COVID-19. Rozmawiano również o prowadzonych i przyszłych inwestycjach oraz podkreślono szczególną ich rolę w napędzaniu gospodarki przy wychodzeniu z sytuacji spowodowanej pandemią.
– Bardzo ważnym postulatem w zakresie realizacji projektów CEF i funduszy strukturalnych, z których realizowane są inwestycje, jest przedłużenie okresu kwalifikowalności wydatków w projektach współfinansowanych ze środków unijnych o rok, czyli do końca 2024 roku. Ponadto, istotną kwestią jest również podniesienie poziomu współfinansowania projektów oraz większa elastyczność w traktowaniu deklaracji kwalifikowalności wydatków – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
Obaj prezesi rozmawiali także o wspólnym podejściu i oczekiwaniach europejskiego sektora kolejowego w kontekście przygotowywanego przez Komisję Europejską planu odbudowy gospodarczej Unii Europejskiej. Znamienny jest fakt, że zarówno Grupa PKP jak i holding ÖBB zanotowały w związku z pandemią podobne spadki przewozów, zarówno pasażerskich, jak i towarowych. W krajowych przewozach pasażerskich jest to spadek na poziomie około 90 proc. Spadek przychodów zarządców infrastruktury w przypadku obydwóch kolei również kształtuje się na podobnym poziomie.
Bilateralne spotkanie szefów polskich i austriackich kolei miało jeszcze jeden wymiar. Obydwaj prezesi są członkami zarządu CER (Community of European Railways and Infrastructure Companies) w Brukseli, dlatego rozmowa skupiła się również na wyzwaniach, które stoją przed sektorem kolejowym oraz na planowanej europejskiej agendzie transportowej.