Podróżni korzystają z nowych dostępnych peronów i krótszych podróży między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem. Widać przebudowę mostów i wiaduktów na odcinku Opole Główne – Opole Zachodnie. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zwiększa możliwości kolei na Opolszczyźnie i na trasach dalekobieżnych.
Modernizacja linii między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem Zachodnim za ponad 800 mln zł jest współfinansowana z instrumentu unijnego CEF Łącząc Europę.
Fot. Anna Hempel / PKP PLK S.A.
Zakończyły się zasadnicze prace między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem. Przebudowane tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania, a także mosty pozwoliły na krótsze podróże. Dostęp do pociągów jest łatwiejszy zarówno na stacjach, jak i przystankach.
Co się zmieniło?
Na stacji Opole Główne są nowe tory przy peronach nr 1 i 2. Podróżni korzystają z przebudowanego przejścia podziemnego Jego konstrukcja zapewnia sprawny przejazd pociągów i bezpieczne przejście między peronami. Zakończyły się także zasadnicze prace przy nowym peronie 1A, który ułatwia już służbową obsługę składów pasażerskich. Maszyny pracują wzdłuż jednego z dwóch torów – od Opola Głównego po Opole Zachodnie. (patrząc w kierunku Wrocławia to tor lewy).
Fot. Mirosław Siemieniec / PKP PLK S.A.
Na wyjeździe ze stacji Opole Główne ekipy pracowników wykonują prace ziemne i montaż instalacji. Układane są nowe tory, rozjazdy i przygotowywane konstrukcje sieci trakcyjnej. Prace obejmują montaż kabli oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Na terenie stacji – tuż obok przejeżdżających pociągów pracuje ponad sto osób i blisko 30 maszyn. Wielobranżowe roboty wymagają szczególnych warunków bezpieczeństwa. Trasa, którą kursuje ok. 90 pociągów na dobę, jest ważna w regionalnym i dalekobieżnym ruchu pasażerskim oraz przewozach towarowych.
Mosty
Między Opolem Głównym a Zachodnim ważnym zakresem robót są 3 mosty – nad Młynówką, Odrą, Kanałem Ulgi oraz 4 wiadukty nad ul. Powstańców Śląskich, Krapkowicką, Suchodołem oraz Prószkowską. Przebudowa obejmuje tory, siec trakcyjną, urządzenia sterowania ruchem.
Nad Młynówką wykonawca zdemontował już trzy stare przęsła pod jednym torem. Teren jest zabezpieczony do dalszych prac. Na moście kończą się tory stacyjne i przebudowa obiektu jest ściśle połączona z pracami torowymi na stacji. Od strony Opola Głównego wykonawca buduje nową nastawnię, skąd dyżurni będą kierować ruchem na stacji.
Przy mostach kolejowych nad Odrą kolejny etap prac wymaga zaangażowania specjalistycznego sprzętu. Dźwigi i betoniarki obsługują budowę po obu stronach rzeki. Inwestor wykonał nowe przyczółki. Powstają nowe podpory. Po przebudowie kolejowych przepraw nad Odrą pociągi będą jeździły dwoma nowymi mostami. Przewidziano miejsce na budowę w przyszłości dodatkowej przeprawy.
Most nad Kanałem Ulgi przejdzie generalny remont. M.in. podpory będą wzmocnione żelbetowym płaszczem. Wykonawca rozebrał już konstrukcję przeprawy w miejscu jednego toru. Zabezpieczane są wykopy. Zaczęły się prace przy podporach.