Krajowa Izba Odwoławcza, na skutek złożenia odwołania przez przewoźników kolejowych Polregio i Arriva, nakazała unieważnienie przetargu ogłoszonego pod koniec 2021 roku. Jego celem było wyłonienie operatorów, którzy zapewnią obsługę przewozów pasażerskich do roku 2030.
Przetarg organizowany przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Pana Piotra Całbeckiego, wzbudzał sporo kontrowersji jeszcze przed jego ogłoszeniem. A to z powodu przede wszystkim znacznych opóźnień w wydaniu stosownej informacji przetargowej, jak i pomysłu na powołanie samorządowego operatora kolejowego. Ostatecznie przetarg ogłoszono we wrześniu, pozostawiając zainteresowanym podmiotom bardzo mało czasu na przygotowanie ofert. W treści znalazły się także znaczące błędy merytoryczne. Z tych powodów dotychczasowi przewoźnicy zdecydowali się na złożenie wniosków do Krajowej Izby Odwoławczej.
W celu uniknięcia drastycznych problemów z zapewnieniem prawidłowej obsługi przewozowej od 12 grudnia 2021 roku, kiedy to w życie wszedł nowy rozkład jazdy pociągów, marszałek zdecydował się na negocjowanie dotychczasowych warunków z tak zwanej wolnej ręki.
Co dalej z koleją w województwie kujawsko-pomorskim?
Jak donoszą lokalne media, Urząd Marszałkowski w Toruniu czeka na pisemne uzasadnienie wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. Wówczas będzie mógł w pełni dostosować się do podanych w nim informacji, odnoszących się do przeprowadzenia procedury przetargowej w prawidłowy sposób. Jednocześnie zespół urzędu jest już przygotowany do podjęcia stosownych kroków. Powołani do tego zadania pracownicy rozpoczęli już wstępne prace nad analizą dokumentacji, by możliwie jak najszybciej opracować poprawioną treść. Konieczne będzie ponadto odniesienie się do wzrostu cen związanych z inflacją. Za tym idzie zastosowanie nowych przeliczników i algorytmów.
Celem tych działań będzie powtórne wszczęcie postępowania przetargowego na świadczenie usług transportu kolejowego dla pasażerów. Także tym razem zakłada się, że nowa umowa z przewoźnikiem lub przewoźnikami miałaby docelowo obowiązywać do 2030 roku. Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego wstępnie sugerują, że do wydania nowego ogłoszenia dojdzie jeszcze w pierwszym kwartale tego roku. Pasażerowie kolei nie muszą obawiać się póki co kolejnych utrudnień. Arriva i Polregio do końca bieżącego roku będą realizować obsługę przewozową.