Wywiady

R. Sobczak: Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu

Biorąc pod uwagę złożoność kolejowych inwestycji infrastrukturalnych, czas niezbędny do zrealizowania inwestycji począwszy od jej zaplanowania, poprzez prace projektowe i realizację, efekty Programu będą znane dopiero w kolejnych latach. Tym samym nie można patrzeć na realizację Programu tylko przez pryzmat obecnej kadencji, gdyż inwestycja to proces długotrwały, dający wymierne efekty dopiero w perspektywie kilku lat. Zakładam, że samorządowcy w swych decyzjach będą kierowali się interesem lokalnej społeczności i potrzebą likwidacji wykluczenia komunikacyjnego, które jest de facto elementem wykluczenia cywilizacyjnego.

Czy można już zdradzić, które odcinki będą dofinansowane w pierwszej kolejności?

Na chwilę obecną nie można tego określić, gdyż będzie to zależeć od wyników naboru zgłoszeń do Programu, złożonych przez samorządy projektów. Po zakończeniu etapu naboru zostanie ogłoszona lista przedsięwzięć, które spełniły wymagania określone w naborze, a więc odcinków linii kolejowych, na których zostaną wykonane prace objęte dofinansowaniem. Program ma charakter otwarty i samorządy ostatecznie same muszą zdecydować, czy wezmą w nim udział oraz dołożyć starań, aby ich wniosek spełniał wymagania formalne naboru. Nie ma natomiast wstępnie zdefiniowanej listy przedsięwzięć, które miałyby być realizowane w pierwszej kolejności. O tym zdecydują wyniki naboru, realizowanego według jednoznacznych kryteriów. Niewątpliwie bardzo ważnym elementem determinującym udział w Programie będzie również zabezpieczenie przez samorządy środków finansowych na pokrycie wkładu własnego w planowanej inwestycji. Zakładam jednak, że te samorządy, które są poważnie zainteresowane odtworzeniem połączeń kolejowych z miastami wojewódzkimi, zabezpieczą w swoich budżetach niezbędne środki.

Polska kolej staje się coraz bardziej ekologiczna. Wpływ na ten stan ma z jednej strony tabor, a z drugiej stan infrastruktury. W drugim wypadku kluczowe są działania PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Proszę przybliżyć działania spółki na rzecz ochrony środowiska?

Kolej to jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. Wybierając ten środek transportu, również w przewozie towarów, zmniejszamy zatłoczenie na drogach i w miastach. Każdy pociąg to minimum kilkadziesiąt samochodów, które nie muszą wyjechać na drogi. Przyczynia to się do ograniczenia emisji zanieczyszczeń zarówno do powietrza, jak i do wód. PLK dokładają wielu starań by utrzymać i wzmocnić ekologiczny charakter transportu kolejowego zarówno podczas realizacji inwestycji kolejowych, jak również utrzymania i eksploatacji linii kolejowych. W mojej ocenie kwestie ekologii i ochrony klimatu są impulsem rozwoju transportu szynowego. Celem redukcji ilości gazów cieplarnianych, realizacji polityki klimatycznej i ochrony środowiska realizujemy wiele w tym zakresie działań.

To działania stricte techniczne na sieci kolejowej jak na przykład – elektryfikacja linii kolejowych, stosowanie wydajniejszych energetycznie maszyn i urządzeń, stosowanie zabezpieczeń akustycznych, montaż nowych bezstykowych torów czy zastępowanie drewnianych podkładów kolejowych mniej szkodliwymi – betonowymi. Nie zapominamy o zwierzętach – to dla nich przy liniach kolejowych budowane są korytarze migracyjne – przejścia nad i pod torami i przepusty ze specjalnymi półkami.

Dodaj komentarz