Wywiady

R. Sobczak: Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu

Należy zaznaczyć, że realizacja wielu zadań przez PLK w zakresie ochrony środowiska możliwa jest dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Jednym z istotnych powodów dofinansowania projektów kolejowych był właśnie ekologiczny charakter kolei, jej wpływ na zmniejszanie zanieczyszczenia jako alternatywy dla transportu drogowego. Dalsze zaostrzanie norm i stawianie coraz bardziej ambitnych celów dotyczących ochrony środowiska będzie impulsem do dalszego rozwoju kolei. Liczymy, że ekologiczny charakter kolei zapewni jej przyjazne warunki finansowania w przyszłej perspektywie finansowej, zarówno w obszarze inwestycyjnym, jak i innowacyjności dotyczącej efektywności energetycznej stosowanych na kolei urządzeń.

Czy wdrażane są rozwiązania, które przynoszą oszczędności zużycia energii ?

Tak, wprowadzamy takie działania tam, gdzie to możliwe i szukamy kolejnych. Oświetlenie zewnętrzne odpowiada za 20 % całkowitego zużycia energii w PLK, które docelowo planujemy ograniczyć o 60 %. W ramach nowych inwestycji stosujemy głównie oprawy oświetleniowe ze źródłami światła typu LED. Sukcesywnie wymieniamy też elementy oświetlenia tam, gdzie nie są planowane duże inwestycje. Ponadto coraz więcej obiektów będących w zarządzie PLK jest zasilane energią słoneczną za pomocą paneli fotowoltaicznych. Wykorzystujemy również: instalacje solarne, m.in. do podgrzewania wody użytkowej w budynkach służbowych, pompę ciepła do ogrzewania nastawni na stacji Września, instalacje geotermalnego ogrzewania rozjazdów na stacji Słupsk, która jest obecnie na etapie testowania. Wytworzona energia elektryczna jest zużywana na potrzeby własne, a jej chwilowy nadmiar oddawany jest do sieci energetycznej. Jednak w przyszłości zarządca infrastruktury planuje też testować możliwość magazynowania wyprodukowanej nadwyżki energii. W obszarze utrzymania linii kolejowych w duchu unijnej polityki klimatycznej wdrożony został także w Spółce m.in. „Plan adaptacji infrastruktury kolejowej do zmian klimatu”, w którym uwzględniamy również zapisy uchwał antysmogowych.

Według Pana, które z proekologicznych działań PLK są odczuwalne z punktu widzenia pasażera? 

Jako dobry przykład podam montaż LED-ów na sieci kolejowej. Oprócz poprawy efektywności energetycznej kolei przynosi wymierne efekty dla pasażerów. Dla podróżnych i użytkowników przejazdów kolejowo-drogowych oznacza jaśniejsze i lepiej oświetlone przejścia, perony lub przejazdy, które zwiększają poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Zamontowaliśmy już  ponad 12 000 opraw LED. W tym roku tylko w ramach bieżącej działalności planujemy wymienić 661 opraw LED m.in. na stacjach Katowice Szopienice Południowe (woj. śląskie), Chojnów (woj. dolnośląskie) i Kalisz (woj. wielkopolskie). Nowe oświetlenie montowane jest także przy modernizacji linii kolejowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przystąpiły do wspólnej inicjatywy branży kolejowej na rzecz oszczędzania energii – Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. Jaki jest cel tej inicjatywy?

Powstałe Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) skupia przedstawicieli innych spółek kolejowych i ekspertów m.in. z Krajowej Agencji Poszanowania Energii (KAPE), Instytutu Kolejnictwa, Politechniki Warszawskiej, Instytutu Jagiellońskiego i Klubu Jagiellońskiego. Wspólnie wypracowujemy i wdrażamy rozwiązania, których celem jest poprawa efektywności energetycznej całego sektora kolejowego. Chodzi o to, aby znaleźć rozwiązania jak oszczędniej, efektywniej, taniej i bardziej ekologicznie przewozić pasażerów i towary po torach. Ustalenia CEEK pozwoliły na sprecyzowanie konkretnego celu, do którego zobowiązują się dążyć wszyscy uczestnicy inicjatywy. Tym celem jest ograniczenie zużycia energii elektrycznej o 1,2 TWh w perspektywie 10 lat. Niniejsze pozwoli na redukcję emisji CO2 o ponad 1 000 000 ton.

Dodaj komentarz