Rada Ministrów przyjęła uchwałę ws. ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2030 r. (z perspektywą do roku 2032). – To nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Łączna wartość Krajowego Programu Kolejowego do roku 2030 wynosi 170 mld zł. Za niespełna siedem lat, zgodnie z projektem, ma być zelektryfikowanych prawie 1400 km linii kolejowych. Pozwoli to na uruchamianie połączeń zestawianych z nowoczesnych i komfortowych składów.
— Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
O zaktualizowanym dokumencie mówił także wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
— Program wieloletni, jakim jest KPK, zabezpiecza finansowanie dla ważnych, strategicznych projektów kolejowych. Decyzja rządu oznacza, że polskie szlaki kolejowe staną się jeszcze bardziej nowoczesne, a pasażerowie otrzymają jeszcze ciekawszą i bardziej konkurencyjną ofertę przewozową — powiedział Andrzej Bittel.
Priorytety perspektywy 2021-2027
- dokończenie rozpoczętych dużych projektów inwestycyjnych jak np. prace w ramach linii średnicowej w Warszawie, budowa tunelu w Łodzi, modernizacja ciągu Gdynia – Słupsk;
- kontynuacja prac na kluczowych liniach sieci bazowej TEN-T m.in. ciąg Katowice – Zebrzydowice, Rail Baltica na odc. Białystok – Ełk – Trakiszki;
- ograniczenie wykluczenia komunikacyjnego, m.in. budowa linii kolejowej Podłęże – Tymbark, modernizacja linii Skierniewice – Łuków czy Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia.
Wartość łączna KPK 2030 wynosi 170 mld zł, w tym:
- 79 mld zł w zakresie perspektywy 2014-2020,
- 80 mld zł w zakresie perspektywy 2021-2027,
- 11 mld zł w zakresie KPO.
Prędkość do 250 km/h
Realizacja projektu KPK 2023 pozwoli stworzyć taką infrastrukturę, która umożliwi pociągom rozwinięcie prędkości maksymalnej 250 km/h. Pierwszymi odcinkami z taką dopuszczalną prędkością maksymalną będą:
- Linia kolejowa nr 4 (Centralna Magistrala Kolejowa),
- Odcinek Ełk – Suwałki – granica państwa stanowiący fragment międzynarodowego korytarza transportowego E-75 Rail Baltica.
Dzięki dostosowaniu szeregu odcinków do prędkości 120-200 km/h, znaczącemu skróceniu ulegnie czas podróży w takich relacjach jak: