Rozpoczął się remont części torowiska Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Na jedenastym kilometrze szlaku, w okolicach miejscowości Manowo trwają prace modernizacyjne. Swoim zasięgiem obejmują one aż 320 metrów toru.
W ramach prac remontowych TKKW usuwa stare elementy infrastruktury, a także układa nowe podkłady kolejowe. Prace obejmują ponadto podniesienie toru, ponowne podbicie wraz z oprofilowaniem i obsypaniem tłuczniem. Planowane jest także położenie na torowisku szyny typu S42. Części szynowe zostały przekazane przez PKP PLK w formie darowizny. Cały remont jest natomiast współfinansowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego i Gminę Manowo.
Jeszcze w tym roku TKKW planuje wymienić 1500 podkładów oraz dalszą modernizację torowiska na odcinku o długości 1,1 kilometra. Remont na trasie nie będzie miał wpływu na dotychczasowe kursowanie pociągów według rozkładu.
Długa historia Koszalińskiej Wąskotorówki
Decyzję o budowie Kolei Wąskotorowej podjęto w 1897 roku. Jednak dopiero w roku następnym uzyskana została zgoda budowlana. Do decyzji o wyborze wariantu wąskotorowego przyczyniły się względy oszczędnościowe – by nie ponosić nadmiernych kosztów wybrano rozstaw 750 milimetrów. Pierwsza linia obejmowała Koszalin, Manowo i Nacław.
Stopniowo uruchamiane były kolejne trasy:
- Manowo – Świelino – Bobolice,
- Świelino – Białogard,
- Białogard – Rarwino,
Sławno – Jacinki – Polanów Pomorski – Żydowo (ten odcinek wydzierżawiony został od Sławieńskiej Kolei Powiatowej, która wcześniej przebudowała część torowiska z 750 milimetrów na rozstaw 1435 milimetrów; w związku z tym na fragmencie pomiędzy Jacinkami i Polanowem Pomorskim wykorzystano splot trzech szyn, co umożliwiło poruszanie się po nich także pociągom wąskotorowym).
Po II wojnie światowej ponad 200 zespołów pojazdów zostało wywiezionych do Związku Radzieckiego wraz ze zdemontowanymi torami, przez co kolej wąskotorowa w ówczesnej formie z dnia na dzień przestała istnieć. Jej odbudowę rozpoczęto w 1946 roku, by po dwóch latach otworzyć ją na trasach:
- Bobolice – Świelino,
- Świelino – Białogard,
- Świelino – Koszalin.
Całkowita odbudowa zakończyła się w roku 1952. Ponad trzydzieści lat później, w połowie lat osiemdziesiątych rozpoczął się stopniowy proces wygaszania, który doprowadził między innymi do podziału na trzy odrębne koleje wąskotorowe, by ostatecznie całą sieć zamknąć 1 października 2001 roku. Cztery lata temu powołano Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki (obecnie TKKW), którego siłami doprowadzono do naprawy części pojazdów oraz najbardziej zniszczonych fragmentów torowisk.