Rete Ferroviaria Italiana (RFI), włoski zarządca infrastruktury kolejowej, zaktualizowała listę projektów, które zostaną zrealizowane w ramach Narodowego Planu Odbudowy i Odporności (PNRR). Zrewidowane koszty projektu wyniosły 3,4 mld euro więcej niż wcześniej przewidywano. Stanowi to wzrost o 29%.
17 głównych projektów PNRR i sześć dodatkowych obejmuje teraz projekt o wartości 1,2 mld EUR, mający na celu budowę nowej podziemnej stacji szybkiej kolei Florence Belfiore wraz z nową linią pod miastem, biegnącą z Florence Rifredi do Florencji Campo di Marte. Nowe 8-kilometrowe połączenie, z czego 7 km będzie pod ziemią, pozwoli uniknąć szybkich pociągów Mediolan – Rzym, które muszą cofać się na pętli Santa Maria Novella we Florencji.
Dwa z trzech fragmentów na linii Salerno – Reggio Calabria zostały odroczone do 2023 r. i zastąpione odcinkiem o wartości 1,8 mld EUR Battipaglia – Romagnano.
Włoski rząd wydał „dekret o pomocy” o wartości 7,5 mld euro na pokrycie dodatkowych kosztów, które są rozłożone na PNRR. Wszystkie prace PNRR muszą zostać zakończone do końca 2026 roku, według Unii Europejskiej. Większość projektów zostanie ukończona w 2023 r., oprócz trwających projektów dużych prędkości, które UE zgodziła się umieścić na liście PNRR. Są to – projekt Terzo Valico na północ od Genui, Brescia – Werona, Werona – Padwa, Neapol – Bari i Palermo – Katania.
RFI planuje rozpocząć w lipcu pracę na dwóch odcinkach na liniach brzegowych Neapol – Bari i Adriatica, a wstępne prace rozpoczną się między końcem 2022.