Analizy

Środki w transporcie kolejowym powinny być inwestowane, a nie wydawane

W KPK uwzględniono dodatkowo kontynuację niezrealizowanych do końca 2015 r. rzeczowych zakresów projektów objętych wcześniejszym WPIK. Okres kwalifikowalności wydatków dla środków objętych KPK zakończy się 31 grudnia 2023 r. Lektura KPK wskazuje, że cel główny obejmuje wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju poprzez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych. Przyjęty cel główny wynika bezpośrednio z zapisów Strategii Rozwoju Transportu, w zakresie dotyczącym transportu kolejowego. Komplementarne wobec celu głównego cele szczegółowe obejmują: wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania transportu kolejowego, poprawę jakości w przewozach pasażerskich i towarowych.

Przyjętym w KPK trzem celom szczegółowym odpowiadają następujące priorytety inwestycyjne: wzmocnienie efektywności transportu kolejowego, zwiększenie bezpieczeństwa funkcjonowania transportu kolejowego, poprawa jakości w przewozach pasażerskich i towarowych. Zasadniczą kwestią do rozstrzygnięcia pozostaje odpowiedź na pytanie, jakie działania należy podejmować, by środki pochodzące z budżetu UE przeznaczone na rozwój transportu kolejowego w Polsce były inwestowane, a nie tylko wydawane. Dla osiągnięcia ww. celu, który da trwały efekt oraz długofalowe korzyści związane ze związaniem strumienia środków finansowych w Polsce, kluczowym wydaje się pamiętanie o poniższych kwestiach. Po pierwsze koniecznym jest zwiększenie efektywności wydatkowania środków w transporcie kolejowym. Dla osiągnięcia tego celu niezbędnym staje się rewolucja funkcji zakupowych, jaka dokonuje się na naszych oczach w biznesie, gdzie zakupy przestają już pełnić jedynie rolę operacyjną związaną z zaspokojeniem potrzeby, a stają się nośnikiem wartości dodanej dla organizacji.

Obecnie organizacje zakupowe w Polsce przechodzą proces transformacji. Celem transformacji jest zdecydowane przedefiniowanie roli obszaru zakupów i przeniesienie tej funkcji poza administracyjną realizację zamówień w stronę partnerstwa biznesowego, wspierającego strategiczny rozwój całej organizacji. Rola i wartość funkcji zakupowej wykracza poza ramy formalnych procedur i biernej koordynacji procesu wyboru dostawców.

Dojrzałe zakupy wspierają decyzje produktowe, wizerunkowe oraz zarządzanie ryzykiem. Zakupy, które spełniają wyzwania dzisiejszych czasów, przyczyniają się do transferu innowacyjnych rozwiązań z rynku dostawców i wykonawców na instytucje zamawiające. Nie da się osiągnąć tych wszystkich celów patrząc na procesy zakupowe w sposób czysto operacyjny. Współczesne zakupy winny rozwijać organizacje stojące zarówno po stronie zamawiających, jak i wykonawców. Mając na uwadze wskazane wyżej doświadczenia, które rynek transportu kolejowego wyciągnął z poprzedniej perspektywy finansowej, niewątpliwie najważniejszym celem w ramach obecnej perspektywy jest jak największy poziom absorbcji w ramach alokowanych środków. Jest to z pewnością cel o charakterze priorytetowym dla całej branży, który winien przyświecać beneficjentom środków unijnych, ale pozostaje również bardzo istotny dla rynku wykonawców związanych z transportem kolejowym.

Dodaj komentarz