Koleje Białoruskie wraz z firmą Stadler Mińsk prowadzą testy pilotażowe nowego pociągu – pięcioczłonowego pojazdu elektrycznego linii międzyregionalnych klasy biznes (EPM).
Nowy model powstał na bazie siedmioczłonowego pociągu serii EPM. Pojazdy te od sierpnia 2016 roku z powodzeniem jeżdżą po Białoruskiej Kolei na trasie Mińsk-Homel.
W trakcie eksperymentalnych prób przeprowadzane są testy hamowania, funkcjonalne, ocena oddziaływania na tor, weryfikacja zgodności z wymaganiami dotyczącymi urządzeń elektrycznych, bezpieczeństwa pożarowego i środowiskowego. Próbny przejazd pociągu elektrycznego musi wynosić co najmniej 5000 km.
Koleje Białoruskie podpisały umowę z firmą Stadler Mińsk w w styczniu 2019 roku. Jej przedmiotem jest dostawa 10 pięcioczłonowych pociągów elektrycznych serii EPM. Dostawa pierwszych trzech pociągów do kolei białoruskich planowana jest na III kwartał br. Pociągi te mają być eksploatowane na najbardziej pożądanych przez pasażerów zelektryfikowanych odcinkach kolei w Białorusi.
Maksymalna prędkość testowanych pociągów elektrycznych wynosi 160 km / h. Wyposażone są w klimatyzatory z funkcją uzdatniania powietrza lampami ultrafioletowymi. Ponadto zapewnia dostęp do Internetu (Wi-Fi), a także wzmacnia sygnał GSM. Ich pojemność to 262 miejsca siedzące dla I i II klasy.
Nie jest to pierwsze białoruskie zamówienie w szwajcarskiej firmie. W 2010 roku podpisano pierwszą umowę i obecnie Koleje Białoruskie obsługuje 18 pociągów elektrycznych Stadlera.