„Raport Kolejowy” rozmawiał z Piotrem Ignasiakiem, Prezesem CARGOUNIT, o korzyściach związanych z wynajmem taboru, różnicach pomiędzy rynkiem polskim a rynkami europejskimi oraz planach na przyszłość.
Raport Kolejowy: Panie Prezesie, na początek proszę przybliżyć naszym czytelnikom działalność firmy: jakie usługi oferujecie? Co Was wyróżnia?
Piotr Ignasiak: CARGOUNIT to największy niezależny operator wynajmu lokomotyw towarowych w Polsce oraz lider w Europie Środkowo- Wschodniej, a także jeden z największych tego typu podmiotów w całej Europie. Jest właścicielem ponad 160 lokomotyw, zarówno nowych, jak i używanych, zapewniając największą różnorodność taboru na polskim rynku – od tradycyjnych lokomotyw spalinowych, po nowoczesne elektryczne. Co nas wyróżnia? Przede wszystkim elastyczność. Z uwagi na nasze szerokie portfolio oraz wykfalifikowaną kadrę jesteśmy w stanie odpowiadać na zapotrzebowanie naszych klientów szybko, sprawnie dostarczając pojazdy. Szczególnie ważna dla naszych kontrahentów jest również wysoka dostępność techniczna naszej floty. Przykładamy dużą wagę do jakości napraw i przeglądów dokonywanych na naszych pojazdach. Poza tym wszystkie nasze umowy przygotowywane są w oparciu o prawo polskie. Są one przejrzyste oraz spełniają oczekiwania i standardy odbiorców naszych usług. Z większością z nich, największymi polskim firmami, współpracujemy od wielu lat, często więc rozumiemy się bez słów. To jest bardzo ważne.
RK: Jakim taborem dysponujecie? W jaki sposób utrzymujecie tabor?
PI: Oferujemy lekkie i ciężkie lokomotywy manewrowe takich typów, jak SM42, 6Dg, T448P, SM48, S200, a nawet kilka bardzo małych manewrówek. Mamy ciężkie lokomotywy spalinowe, np. modernizowane ST44, BR232. Dysponujemy lekkimi elektrowozami, jak EU07. Posiadamy również ciężkie elektrowozy – Skoda 181, 182, 183, ET22. A także najnowocześniejsze konstrukcje, czego przykładem są Gammy i Dragony. Jeśli chodzi o utrzymanie to w większości przypadków opieramy się na sprawdzonych partnerach zewnętrznych. W Polsce i na rynkach ościennych pracuje dla nas wielu wykwalifikowanych i zaufanych dostawców. Po wielu latach partnerstwa osiągnęliśmy naprawdę wysoki poziom wzajemnego zrozumienia, gwarantujący efektywne i terminowe dostarczanie nam przez nich najlepszych usług. My także rozwijamy się w tym zakresie. Udało nam się zbudować wewnątrz firmy naprawdę mocny i – co ważne – kompetentny zespół techniczny, który odpowiada za zarządzanie naszymi procesami naprawczymi i modernizacyjnymi.
RK: Z kim współpracujecie? Kto wynajmuje u was tabor?
PI: Z usług CARGOUNIT korzystają między innymi przewoźnicy z branży paliwowej, petrochemicznej, podmioty odpowiedzialne za transport surowców oraz ładunków specjalnych. Natomiast POWERUNIT współpracuje z lokalnymi przewoźnikami pasażerskimi z rynku publicznego, np. aktualnie z Kolejami Śląskimi i Małopolskimi.
RK: Zaczynaliście od wynajmu taboru o przeznaczeniu towarowym, teraz w ofercie macie także tabor pasażerski. Czym się różnią te dwa rynki? Czy któryś jest trudniejszy?
PI: Najem pojazdów na rynku pasażerskim w Polsce dopiero raczkuje. A że rynek jest duży, chłonny, więc moim zdaniem wcześniej czy później usługa najmu taboru stanie się bardziej powszechna, podobnie jak to nastąpiło w przypadku rynku cargo. CARGOUNIT dysponuje unikalnym, największym doświadczeniem w zakresie najmu lokomotyw towarowych, więc naturalną tego konsekwencją jest nasza oferta dla przewoźników pasażerskich w ramach POWERUNIT. Usługi najmu pojazdów pasażerskich są już powszechne w Europie Zachodniej, więc wierzę, że wkrótce na większą skalę przekonają się do nich także rodzimi przewoźnicy. Tym bardziej, że tak naprawdę są one komplementarne w stosunku do ich własnego taboru i efektywnie go uzupełniają.