W gronie firm, które podpisały umowy ramowe, był także Stadler Polska.
– Bardzo się cieszę, że Stadler Polska jest w gronie firm, które podpisują z Polregio umowę ramową na dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych. Stadler działa w Polsce już 15 lat i nieustannie rozwija swoją działalność, budując wartość dodaną w regionie i branży – rozbudowuje zakład, tworzy atrakcyjne miejsca pracy i we współpracy z lokalnymi partnerami buduje pojazdy szynowe na najwyższym poziomie. Wyprodukowaliśmy w Siedlcach 820 nowoczesnych pojazdów, które są eksploatowane w całej Europie i słyną z wysokiej jakości i niezawodności. Po polskich torach jeździ już ponad 100 niezawodnych i komfortowych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT. Co szczególnie istotne, pojazdy FLIRT są budowane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze i zużywają mniej energii trakcyjnej, co jest bardzo ważnym aspektem w obecnych czasach wysokich cen energii elektrycznej. Stadler Polska posiada technologię, referencje i zasoby, aby dostarczyć Polregio najlepsze pojazdy, które będą służyły przewoźnikowi i pasażerom przez wiele lat.
Dostarczyć pojazdy do Polregio gotowy jest także NEWAG.
– Cieszymy się z rozpoczęcia długo zapowiadanego procesu inwestycyjnego Polregio. Aktualne potrzeby taborowe są ogromne a NEWAG jest w stanie sprostać nawet tym najbardziej wymagającym, co już nie raz udowodniliśmy. Z niecierpliwością czekamy na pierwsze zamówienie złożone w ramach podpisanej w dniu dzisiejszym umowy – mówił Zbigniew Konieczek, prezes Zarządu NEWAGu.
Szerokie konsultacje rynkowe
Podpisanie umów ramowych to kolejny, niezwykle istotny krok w kierunku pozyskania nowych pociągów przez Polregio. Spółka przeprowadziła już bardzo szerokie konsultacje rynkowe, rozstrzygnęła przetargi i podpisała na umowy ramowe z producentami. Dzięki temu jest w pełni przygotowana do udziału w konkursach, których ogłoszenie planuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Od momentu rozstrzygnięcia konkursu przez CUPT, Polregio w ciągu kilku tygodni ogłosi aukcję elektroniczną, a następnie podpisze umowę lub umowy wykonawcze. Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg zostanie dostarczony w 2025 r., zaś koniec dostaw nastąpi w lipcu 2026 r. Nowe EZT- y będą sukcesywnie pojawiać się we wszystkich województwach, z którymi Polregio ma podpisane umowy wieloletnie. Zaciągnięcie zobowiązania przez spółkę na zakup taboru nastąpi na etapie podpisania umów wykonawczych, a zabezpieczeniem będą umowy wieloletnie.
Zgodnie z harmonogramem pierwszy pociąg dotrze do Polregio w 2025 r. zaś w połowie roku 2026 kontrakt ma być sfinalizowany.