Zwiększona frekwencja w pociągach oraz wzrost masy przewiezionych towarów – tak w statystykach przedstawia się maj na polskiej kolei. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, na pokład pociągów wsiadło 18,9 mln osób – liczba pasażerów była o 93,1 proc większa, niż w tym samym okresie 2020 r. Na rynku przewozów towarowych przewieziona masa wyniosła 20,4 mln ton, co oznacza wzrost o 23,2 proc. w porównaniu do maja ubiegłego roku.
Jak przedstawiają się w maju przewozy pasażerskie?
W maju koleją podróżowało 18,9 mln pasażerów. W porównaniu z majem 2020 r. oznacza to wzrost o 93,1 proc.. Nastąpił również znaczny wzrost pracy przewozowej, która osiągnęła 1,1 mld pasażerokilometrów (pierwszy miesiąc w 2021 r. z wynikiem powyżej 1 mld pas-km), co przełożyło się na wzrost o 122 proc. rok do roku. Praca eksploatacyjna wyniosła 14,6 mln pociągokilometrów (wzrost o 45,7 proc. rok do roku). Średnia odległość podróży wyniosła 60 km (wzrost o 8 km rok do roku).
W porównaniu do kwietnia 2021 r., w maju liczba pasażerów zwiększyła się o 5 mln (35,5 proc.), praca przewozowa wzrosła o 295 mln pasażerokilometrów (35,3 proc.), a praca eksploatacyjna o 0,4 mln pociągokilometrów (3,1 proc.). Średnia odległość natomiast to taki sam przebyty dystans jak miesiąc wcześniej, czyli 60 km.
– Kolej w Polsce znajduje się w innym położeniu niż rok temu. Maj 2020 r. był dla przewoźników jednym z najtrudniejszych miesięcy poprzedniego roku. Widoczny jest trend odbudowywania zaufania pasażerów do tej formy podróży – podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – W społeczeństwie powinna wrócić moda na kolej, która jest środkiem transportu nie tylko bezpiecznym i wygodnym, ale przede wszystkim ekologicznym, wpisującym się w założenia zrównoważonego transportu – dodaje dr inż. Ignacy Góra.
W ciągu pięciu miesięcy 2021 r. koleją przemieściło się 76 mln pasażerów, praca przewozowa wyniosła 4,5 mld pasażerokilometrów, praca eksploatacyjna – 72 mln pociągokilometrów, a średnia odległość podróży 59 km.
Masa przewiezionych towarów w maju wyniosła 20,4 mln ton i była wyższa niż przed rokiem o 23,2 proc.. Pozostałe parametry przewozowe również były wyższe niż w maju 2020 r. Praca przewozowa osiągnęła 4,7 mld tonokilometrów (wzrost o 14,5 proc.), praca eksploatacyjna 6,9 mln pociągokilometrów (wzrost o 132 proc.). Mniejsza o 18 km była średnia odległość przewozu, która wyniosła 229 km.
Dane eksploatacyjne w maju były również większe niż miesiąc wcześniej. W porównaniu z kwietniem przewieziono o 0,5 mln towarów więcej (2,6 proc.) oraz wykonano pracę przewozową większą o 141,8 mln tonokilometrów (3,1 proc.) i pracę eksploatacyjną większą o 0,2 mln pociągokilometrów (2,7 proc.). Średnia odległość była w tym przypadku większa o 1 km.
– W ostatnich miesiącach widać stabilizację rynku przewozów towarowych. Niewielkie spadki udziału w rynku od początku pandemii oraz powrót do wyników sprzed 2020 r. odzwierciedlają stabilną pozycję rynkową spółek kolejowych, zajmujących się transportem dóbr w Polsce. Ważnym czynnikiem w tym przypadku jest również ciągły rozwój przewozów intermodalnych – zauważa dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.