Siemens Mobility i Bayerische Regiobahn (BRB) podpisali umowę dot. wdrożenia pierwszego wodorowego pociągu Siemensa w Bawarii. Umowa jest kontynuacją listu intencyjnego podpisanego przez wszystkich uczestników w lipcu 2021 roku. Testy pilotażowe mają rozpocząć się od połowy 2023 r. na trasach Bayerische Regiobahn.
Dwuczłonowy zespół trakcyjny najnowszej generacji Mireo Plus H Siemens zaprezentuje publicznie wiosną br. Przewoźnik przetestuje pojazd napędzany wodorem między innymi na trasie Augsburg-Füssen. Sprawdzian ten rozpocznie się od połowy 2023 roku. Eksploatację pilotażową w sieci kolejowej Bayerische Regiobahn (BRB) przewoźnik zaplanował na 30 miesięcy. Oczekuje się, że pociąg zostanie oficjalnie wprowadzony do ruchu pasażerskiego od stycznia 2024 roku.
Albrecht Neumann, CEO pionu taboru w Siemens Mobility GmbH powiedział:
– Nasz Mireo Plus H to pojazd najnowszej generacji napędzany wodorem. Charakteryzuje się dużą mocą napędową, doskonałymi możliwościami przyspieszania i dużym zasięgiem działania. Dzięki niemu transport kolejowy stanie się szybszy, bardziej wydajny, przyjazny dla środowiska i wygodniejszy. Napęd wodorowy jest bezemisyjną, zaawansowaną formą napędu dla pociągów. Dekarbonizuje on transport kolejowy i w znacznym stopniu przyczynia się do osiągnięcia naszych celów klimatycznych.
Do zerwania z uzależnieniem od dostaw energii odniósł się minister gospodarki Bawarii Hubert Aiwanger:
– Zielony wodór staje się kluczowym filarem kompleksowej ochrony klimatu w obszarach transportu, przemysłu, a także energetyki. Jako minister gospodarki i energii cieszę się, że nasza bawarska strategia wodorowa może w coraz większym stopniu odnosić się do konkretnych kwestii. Pociąg ten jest ważną częścią tej strategii w kierunku „zwrotu w transporcie” z wykorzystaniem wodoru, dlatego też promujemy ten projekt. Dzięki przyjaznym dla środowiska napędom wodorowym możemy znacznie ograniczyć emisję zanieczyszczeń w transporcie towarowym i kolejowym. Mamy również szansę przyczynić się do dekarbonizacji. Można również zmniejszyć jednostronną zależność od dostaw energii i rozpowszechnić ją w wielu regionach świata.
O dążeniu do stworzenia neutralnego dla klimatu transportu kolejowego mówił Christian Bernreiter, Minister transportu Bawarii:
– Jestem bardzo zadowolony, że już wkrótce będziemy mogli wprowadzić tę innowacyjną technologię w Bawarii i przetestować ją w regularnej eksploatacji. Ściśle współpracujemy z naszymi partnerami nad uruchomieniem tego projektu. Jesteśmy przekonani, że napęd wodorowy przyczyni się do rozwoju atrakcyjnego, a nawet neutralnego dla klimatu pasażerskiego transportu kolejowego. Naszym celem jest osiągnięcie tego celu najpóźniej do roku 2040. Wsparcie Bawarii dla projektu pilotażowego w wysokości kilku milionów euro jest więcej niż dobrą inwestycją.
– Bayerische Regiobahn postrzega siebie jako niezawodnego partnera w zakresie mobilności dla społeczeństwa Bawarii i chciałby dostarczać im dzień po dniu usługi przyjazne dla klimatu. Myślimy również o przyszłości i cieszymy się, że już dziś możemy pomóc w wytyczaniu kierunków rozwoju mobilności jutra. Niezależnie od wszystkich wysiłków związanych z projektem, z niecierpliwością czekamy na testy w naszej sieci kolejowej, a także na know-how, które zdobędziemy w zakresie wykorzystania technologii wodorowej w sektorze kolejowym. Wraz z Grupą Transdev, do której należymy, a także całym naszym zespołem na miejscu, przygotujemy projekt w najlepszy możliwy sposób. Tak, by zapewnić sprawne rozpoczęcie testów w przyszłym roku – dodał Arnulf Schuchmann, Dyrektor Zarządzający Bayerische Regiobahn.