ӦBB, na mocy umowy ramowej, złożyły w firmie Stadler zamówienie na 41 nowych zespołów trakcyjnych typu piętrowego. Producent zobowiązał się dostarczyć 20 zestawów sześciowagonowych i 21 zestawów czterowagonowych pojazdów kolejowych z serii KISS. Pociągi docelowo trafią na linie, które znajdują się we wschodnim regionie obsługiwanym przez ӦBB. Wartość tej części zamówienia wynosi około 600 milionów euro.
![Fot. Stadler](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2022/04/oebb_kiss.jpg)
Dlaczego zespoły piętrowe?
Władze ӦBB podkreśliły, że wykorzystanie pojazdów kolejowych o budowie piętrowej zapewni pasażerom więcej przestrzeni do wygodnego podróżowania przy jednoczesnej oszczędności energii. Zestawy sześciowagonowe są bowiem przystosowane do przewozu nawet 610 osób, tym samym zwiększając przestrzeń aż o 70 miejsc siedzących w porównaniu do dotychczas wykorzystywanych modeli pociągów. W modelach czterowagonowych miejsc będzie 380. Wybranie takich konstrukcji przyczyni się zatem także do jeszcze intensywniejszej ochrony środowiska, przy podobnym zużyciu energii.
Firma Stadler opracowała pociągi Cityjet (typu KISS) z dużą dbałością o detale. Każdy z wagonów znajdujących się w zestawie trakcyjnym wyposażony jest w niskopodłogowe wejście, ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami czy też rodzicom podróżującym z dziećmi w wózkach. Projektanci powiększyli również przestrzeń wielofunkcyjną, która stanie się łatwiej dostępna dla podróżujących z większym bagażem czy rowerami.
Zadbano także o wnętrze wagonów – wygodne fotele, klimatyzacja oraz niezbędne w dzisiejszych czasach gniazdka do ładowania telefonów czy laptopów stały się wręcz standardem. Pasażerowie będą mogli ponadto na bieżąco śledzić wszelkie zmiany w rozkładzie jazdy – wewnątrz wagonów zamontowany zostanie system informacji pasażerskiej. Dzięki wykorzystaniu monitorów komunikaty będą wyświetlane w czasie rzeczywistym. O bezpieczeństwo z kolei zadba monitoring.
Zgodnie z zapowiedziami 41 piętrowych zestawów od Stadler wjedzie na austriackie tory w 2026 roku. Pociągi poruszają się z maksymalną prędkością do 160 kilometrów na godzinę.