Wszystkie elementy pierwszej z dwóch maszyn TBM drążących podziemny tunel dotarły do Łodzi. Około 650-tonową maszynę o długości 95 m i średnicy 8,76 m przewiozła na plac budowy specjalistyczna firma. Drążenie tuneli rozpocznie się w połowie 2020 r. Inwestycja kosztować będzie ponad 1,7 mld zł.
Części maszyny TBM przywożone były do Łodzi etapami. Te większe trafiły na plac budowy w ubiegłym tygodniu. Sprzęt do transportu, był dostosowany do ciężaru, wymiaru i kształtu każdej części. Największy element tarczy TBM o wadze 102 ton, łożysko napędowe głowicy, przyjechało na specjalnej 14-osiowej naczepie. Przewóz był organizowany głównie nocą, z uwagi na mniejsze natężenie ruchu.
Wszystkie elementy pierwszej tarczy znajdują się obecnie na placu budowy przy ul. Długosza. Jest tam m.in.: dolna część płaszcza obudowy TBM, centralna część głowicy skrawającej, urządzenie do układania tubingów (elementów okładziny ścian), przenośnik ślimakowy.
Na plac budowy warszawskiego metra jedzie pierwsza tarcza TBM
Mniejsze elementy „mechanicznego kreta” przyjechały w 15 ciężarówkach o ładowności do 24 ton. To m.in. części kabiny sterowniczej dla operatora maszyny TBM, urządzenie do rozładunku tubingów, elementy czoła tarczy, a także części elektroniczne, podajniki segmentowe, pompy do spoinowania zaprawy, agregaty hydrauliczne, urządzenia wentylacyjne, system przenośników, agregat bentonitowy, sprężarka śrubowa, system dźwigów segmentowych oraz okablowanie.
Drążenie tunelu pod Łodzią rozpocznie się właśnie z pl. Długosza. Prace kierować się będą do komory rozgałęźnej w okolicach Al. Włókniarzy i ul. Kasprzaka, a dalej w kierunku ul. Stolarskiej. Łączna długość pierwszego odcinka (od ul. Długosza do ul. Stolarskiej) wynosi ok. 920 m.
Tunel drążony będzie z prędkością ok. 10-15 m dziennie. Poza pracami ziemnymi, przy pomocy maszyny montowane będą także żelbetowe elementy konstrukcji-obudowy.
W okolicy ul. Stolarskiej i Odolanowskiej zlokalizowana będzie druga duża tarcza TBM. Będzie ona drążyła tunel w stronę stacji Łódź Fabryczna.
Stworzenie tunelu będzie kontynuacją inwestycji związanej z budową dworca Łódź Fabryczna. Podziemny przejazd pod Łodzią usprawni połączenia międzyregionalne, obejmujące region środkowej Polski.
Dworzec Łódź Fabryczna stanie się dworcem przelotowym, z którego korzystać będą także pociągi dalekobieżne.
W tunelu powstaną przystanki, które zapewnią dogodny dojazd do centrum miasta. Takie rozwiązanie ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienny dojazd do pracy i szkoły.