Tabor

Ekologiczna i jedna z najnowocześniejszych w Europie. Jak funkcjonuje myjnia taboru KM w Tłuszczu?

Fot. Koleje Mazowieckie

Pod względem zaawansowania technologicznego i ochrony środowiska, jest jednym z najnowocześniejszym tego typu obiektów w Europie. Zaglądamy do myjni taboru Kolei Mazowieckich w Tłuszczu, sprawdzając, jak obecnie funkcjonuje i jakie rozwiązania wpłynęły na jej europejską renomę.

Myjnia taboru KM w Tłuszczu otwarta została w październiku 2015 r. Oprócz hali, w której myte są pojazdy, posiada niezbędną infrastrukturę techniczną, wraz z zapleczem socjalno-gospodarczym. Funkcjonuje przez cały rok, co wpływa nie tylko na utrzymanie taboru w należytej czystości, ale znacznie usprawnia pracę.

– Budynek myjni może pomieścić wszystkie rodzaje składów użytkowanych przez Koleje Mazowieckie, w tym pięcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne – mówi Donata Nowakowska, dyrektor biura prasowego rzecznika spółki KM. – Możliwe jest również mycie dłuższych składów z ich przesuwaniem. Szczotki zamontowane na panelu myjącym dostosowują się do rodzaju mytego taboru: wysuwają się i zmieniają kąt nachylenia w zależności od kształtu mytego pojazdu. Aby skutecznie umyć powierzchnię na dachu, zostały zamontowane specjalne, elektrycznie wysuwane podesty. Na górze, tuż pod dachem, został zamontowany specjalny łańcuch służący do doprowadzenia prądu i wody. Można go zwijać na odcinku 100 metrów. Jest to pierwsza taka aplikacja w Polsce.

 

Co istotne, myjnia jest budynkiem niezależnym od miejskiego wodociągu oraz kanalizacji. Co to oznacza? Woda pozyskiwana jest z własnej studni oraz deszczówki dachowej.

Myjnia posiada zbiornik magazynowy na wodę deszczową o pojemności ok. 25 metrów sześciennych.

– Zużycia deszczówki nie rejestrujemy, lecz jeśli tylko taka woda nam się zmagazynuje w podziemnym zbiorniku po opadach deszczu, to  jest wykorzystywana przy każdym procesie mycia taboru – tłumaczy Donata Nowakowska.

 

Mycie jednego pojazdu trwa ok. godziny. Uzależnione jest to jednak od długości pociągu. Nie ma regularności w liczbie mytego taboru. Na to wpływa wiele czynników, m.in. intensywność zabrudzenia, panujące warunki atmosferyczne i dostępność czasowa, natomiast planowana przepustowość myjni to nawet 20 jednostek na dobę.

Czytaj dalej >