Raport z Polski Tabor Wydarzenia

Co dalej z nowymi pociągami dla PKP SKM w Trójmieście?

Projekt zakupu taboru, realizowany przez PKP SKM w Trójmieście dotyczy zakupu 10 pojazdów. Propozycja Samorządu Województwa mówi zaś o „co najmniej 7 pojazdach”.

– Niezbędne będzie więc ustalenie przez CUPT, czy taka zmiana w projekcie jest możliwa, a jeśli tak, czy nie wpłynie na wysokość unijnego dofinansowania  – dodaje Złotoś.

 

W trakcie konferencji wicemarszałek odniósł się do podpisanej przez PKP SKM w Trójmieście umowy na dofinansowanie zakupu nowych składów.

– Podpisując umowę spółka oraz jej właściciel, którą jest rządowa PKP SA, de facto wzięły na siebie pełną odpowiedzialność za spełnienie wymogów konkursu – informował podczas konferencji Leszek Bonna.

 

Wiosną 2021 r. samorząd województwa chciał dokapitalizować SKM, by sfinansować wkład własny przewoźnika, bez potrzeby korzystania z kredytu. Do propozycji tej chciały dołączyć się także Wejherowo, a także Reda, miasta niebędące udziałowcami. Wówczas proponowana kwota wyniosła 100 mln zł.

Grupa PKP, w tym zarząd PKP SKM w Trójmieście, odmówił.

– Dodatkowo podnoszony był kuriozalny zarzut, że marszałek województwa blokuje przetarg i dąży do utraty przez kolejarzy 200 mln zł unijnego dofinansowania – zaznaczył Leszek Bonna.

 

Spółka PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście jest zaskoczona słowami przedstawiciela samorządu województwa.

– Jesteśmy zaskoczeni słowami Marszałka Bonny. Przypomnijmy, że unijne dofinansowanie zakupu nowych pojazdów PKP SKM pozyskała w 2018 roku (a nie w 2017 jak stwierdził Pan Marszałek). 2 lata później (10.11 2020 r.) proponowaliśmy Samorządowi Województwa przejęcie tego zakupu wraz z naszym dofinansowaniem. Gdyby wówczas Samorząd województwa przyjął naszą propozycję, to już w tym roku odbieralibyśmy pierwsze pojazdy – podkreśla rzecznik prasowy przewoźnika.

 

Wówczas samorząd nie przyjął propozycji trójmiejskiej spółki. W grudniu 2020 roku Samorząd zawarł ze spółką PKP SKM umowę przewozową do grudnia 2026 r., w której nie uwzględnił możliwości zakupu przez PKP SKM nowoczesnego taboru.

– Dopiero zawarty 23 sierpnia 2022 r. aneks do umowy przewozowej pomiędzy Województwem Pomorskim, a PKP SKM umożliwił nam ogłoszenie przetargu na zakup 10 pojazdów – zaznacza Tomasz Złotoś. – Dlaczego Województwo zwlekało przez ponad dwa lata, po których znacznie zmalały szanse na pozytywne rozstrzygnięcie tego przetargu? Spółka PKP SKM ogłosiła przetarg na 10 nowych pojazdów 2 września, a więc od pozyskania zgody samorządu do ogłoszenia przetargu upłynęło 9 dni.

 

Co dalej z nowym taborem dla PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście? Kiedy mieszkańcy Pomorza skorzystają z nowych, komfortowych składów? Na odpowiedzi na te pytania musimy jeszcze poczekać.

Dodaj komentarz