RK: Dużo mówi się o tym, że przewoźnicy pasażerscy notują wzrost zainteresowania koleją. Jak to wygląda w WKD? Ilu pasażerów przewieźliście w tym roku? Czy zauważalny jest trend wzrostowy – i z czego wynika?
MP: W br. po trzech kwartałach liczba przewiezionych pasażerów ukształtowała się na poziomie porównywalnym w stosunku do analogicznego okresu w 2016 r. Tendencji wzrostowej spodziewamy się w ciągu ostatniego kwartału br., której początek zaobserwowaliśmy, analizując dane za październik. W okresie od stycznia do października przewieźliśmy 6,3 mln pasażerów. Jeżeli zakładana dynamika zostanie utrzymana, to w skali całego roku szacujemy osiągnięcie wzrostu na poziomie ok. 10 proc. Na osiągnięty dotychczas wynik w zakresie liczby przewiezionych pasażerów na linii WKD miały wpływ: kontynuowane na dużą skalę przedsięwzięcia inwestycyjne związane z modernizacją infrastruktury kolejowej, jak również inne okoliczności, na które Spółka nie mogła mieć decydującego wpływu. Realizowane przedsięwzięcia inwestycyjne, stanowiące bezpośrednią kontynuację wieloletniego planu modernizacji taboru oraz zarządzanej infrastruktury kolejowej (modernizacja torowiska, przejazdów kolejowych, wykonanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej), miały na celu zapewnienie jak najwyższej konkurencyjności Spółki w ramach prowadzonej działalności podstawowej, obejmującej organizację i realizację kolejowych przewozów pasażerskich. Wśród istotnych okoliczności wpływających na uzyskany rezultat należy wymienić kontynuację kompleksowej naprawy torowiska na obciążonym szlaku linii WKD – pomiędzy Komorowem i Podkową Leśną. Kolejnym elementem jest przeprowadzona modernizacja mostu kolejowego zlokalizowanego na ww. szlaku. Zasadnicze roboty w ramach wspomnianych przedsięwzięć, wymagające wprowadzenia ograniczeń w obowiązującej ofercie przewozowej, zostały zrealizowane łącznie w ciągu dwóch miesięcy – także poza okresem wakacyjnym. Z końcem 2016 r. w ramach kompleksowej przebudowy dotychczasowej konstrukcji rozkładu jazdy rozpoczęliśmy zwiększanie oferty przewozowej, która będzie sukcesywnie rozwijana w kolejnych latach. Uruchomienie dodatkowych kursów wraz z uporządkowaniem struktury dotychczas istniejących i skrócenie czasu przejazdu na poszczególnych odcinkach, pozwala na uzasadnienie tempa dynamiki zmian w przewozach pasażerskich w ciągu II połowy 2017 r. Dodatkowej szansy na znaczącą poprawę zainteresowania ze strony podróżnych upatrujemy w końcowych miesiącach br. w związku z rozpoczętym we wrześniu remontem linii kolejowej nr 447 na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy i możliwością przejęcia części potoków pasażerskich przez WKD.
RK: Wspomniał Pan o inwestycjach infrastrukturalnych – jakie udało się przeprowadzić? Ile kosztowały?
MP: W br. zakończyliśmy realizację projektu współfinansowanego ze środków Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Oznaczało to sfinalizowanie w pierwszym kwartale trzech inwestycji związanych z modernizacją infrastruktury kolejowej, takich jak: zabudowa dodatkowych zabezpieczeń na 8 przejazdach kolejowych (koszt całkowity 6,62 mln zł brutto), wykonanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej i monitoringu (koszt całkowity 5,77 mln zł brutto) oraz dostawa i montaż podestów do obsługi taboru kolejowego w obrębie hali przeglądowo-naprawczej (1,46 mln zł brutto). Bieżący rok upłynął również pod znakiem kontynuacji realizowanych konsekwentnie od 2009 r. kompleksowych napraw torowiska oraz obiektów inżynieryjnych. Przeprowadziliśmy dwie istotne inwestycje zaplanowane na 2017 r., obydwie dotyczyły szlaku Komorów – Podkowa Leśna Główna na linii kolejowej nr 47. Pierwszym z przedsięwzięć była modernizacja mostu na rzece Zimna Woda (w km 20,508) o wartości 1,48 mln zł brutto. Drugim – kompleksowa naprawa toru nr 2 (tor prawy w kierunku Warszawy) na długości ok. 7 km, której koszt całkowity zamknął się w kwocie 7,16 mln zł brutto. Przeprowadzenie modernizacji mostu wymagało podziału robót na kilka etapów, z których najistotniejsze były fazy wymagające wprowadzenia specjalnej organizacji ruchu pociągów, wspomaganych przez zastępczą komunikację autobusową. Inwestycja wymagała całodobowego zamknięcia dla ruchu pociągów toru nr 1 (tor prawy w kierunku od Warszawy do Grodziska Mazowieckiego), a następnie toru nr 2 (tor prawy w kierunku Warszawy). Wykonanie kompleksowej naprawy toru nr 2 wymagało z kolei ścisłego skoordynowania prac z równolegle prowadzonym drugim etapem modernizacji mostu. Naprawa oprócz odcinków szlakowych objęła również tory w obrębie stacji Komorów i Podkowa Leśna Główna. Modernizacja mostu oraz kompleksowa naprawa toru na szlaku pomiędzy Komorowem i Podkową Leśną zostały zrealizowane w terminie, zgodnie z przewidzianymi harmonogramami. Prace prowadzone były przy czynnym ruchu pociągów oraz z założeniem odpowiedniego wyprzedzenia czasowego względem planowanej modernizacji równoległej do WKD linii kolejowej nr 447 na odcinku pomiędzy Warszawą i Grodziskiem Mazowieckim. Odpowiednia koordynacja działań w ramach współpracy WKD z wykonawcami umożliwiła wznowienie ruchu kolejowego w zaplanowanym terminie i bez jakichkolwiek ograniczeń.Spośród inwestycji o mniejszym zakresie w bieżącym roku zrealizowaliśmy m.in. elektryfikację jednego z torów postojowych na stacji Podkowa Leśna Główna oraz zmodernizowaliśmy przejazd kolejowy zlokalizowany w ciągu al. Wojska Polskiego w Pruszkowie (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 719). W ostatnim kwartale rozpoczęliśmy przebudowę nawierzchni drogowej na 5 przejazdach kolejowych linii WKD, która zostanie ukończona w I kwartale 2018 r. Przedsięwzięcia inwestycyjne finalizowane na przełomie lat 2016 i 2017, jak również realizowane w 2017 r., a dotyczące zasadniczych etapów modernizacji zarządzanej infrastruktury kolejowej (modernizacja torowiska, przejazdów kolejowych, wykonanie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej), miały na celu utrzymanie jej właściwych parametrów w zakresie możliwości prowadzenia przewozów pasażerskich o odpowiedniej intensywności i sprawności, a także o najwyższym komforcie i bezpieczeństwie. W szerszym ujęciu wpisują się w dążenie do zapewnienia jak najwyższej konkurencyjności spółki w ramach prowadzonej działalności podstawowej obejmującej organizację i realizację kolejowych przewozów pasażerskich. Ponadto dzięki wykonanym inwestycjom w infrastrukturę kolejową mamy na co najmniej kilkanaście najbliższych lat zapewnione dobre warunki dla niezakłóconej i właściwej realizacji rozkładu jazdy pociągów. Całkowita wartość zrealizowanych prac w ciągu 2017 r. przekroczyła 22 mln zł brutto. Inwestycje zostały sfinansowane ze środków pochodzących ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, jak również ze środków własnych spółki WKD, dla których zabezpieczenie stanowi zawarta z Samorządem Województwa Mazowieckiego umowa ramowa o świadczenie usług publicznych w zakresie wykonywania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich. Zdajemy sobie sprawę, że remont torowiska oraz modernizacja mostu wiązały się z pewnymi niedogodnościami dla podróżnych, jednakże uwzględniając doświadczenie lat ubiegłych oraz sugestie społeczności lokalnych i pasażerów podjęliśmy wszelkie niezbędne starania, aby wykonywane prace modernizacyjne trasy były jak najmniej uciążliwe i terminowe. Zapewniono komunikację zastępczą, informacje dla podróżnych, jak również skomunikowanie pociągów ze środkami komunikacji publicznej. Zrealizowane działania stanowią jeden z etapów kompleksowej modernizacji systemu komunikacji WKD, obejmującej m.in. zapisaną w Strategii Rozwoju Województwa Mazowieckiego integrację z innymi środkami transportu publicznego. Efekty działań wpłyną bezpośrednio na poprawę komunikacji we wszystkich gminach zlokalizowanych w południowo-zachodnim paśmie aglomeracji warszawskiej, przez które przebiega linia WKD – poprzez wzrost komfortu podróży i poczucia bezpieczeństwa. Docelowo zwiększy się spójność gospodarcza, społeczna i przestrzenna poszczególnych jednostek osadniczych w obrębie tego obszaru oraz w szerszej skali – względem centralnego ośrodka aglomeracji, m.st. Warszawy. Wymienione rezultaty przyczynią się z kolei do poprawy konkurencyjności Województwa Mazowieckiego. W br. kontynuowaliśmy podjęte działania w celu rozbudowy infrastruktury kolejowej na jednotorowym obecnie szlaku pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim i Podkową Leśną, które objęły przygotowanie niezbędnej dokumentacji, umożliwiającej ubieganie się o wsparcie z programów bezzwrotnej pomocy finansowej.