Wywiady

Dr hab. Bartosz Piotrowski: PESA Bydgoszcz z “dobry wzorem” [WYWIAD]

Modernizacja SM42 była wyzwaniem zarówno dla zespołu inżynierów, jak i designerów PESA. Lokomotywa zyskała bowiem nie tylko innowacyjny napęd zasilany z paliwowych ogniw wodorowych, ale również nowoczesny wygląd, którego minimalistyczna stylistyka nawiązuje do aktualnych trendów. Pierwotna forma SM42 (pozostała tylko ostoja/rama i część układów biegowych) uległa całkowitej zmianie – kabinę przeniesiono na środek pojazdu, a uzyskaną dzięki temu zabiegowi przestrzeń przeznaczono na rozmieszczenie dodatkowego wyposażenia technicznego, w tym ogniw paliwowych i zbiorników z wodorem.

Kabina maszynistów jest dwukierunkowa, posiada część socjalną i system klimatyzacji. W zakresie ergonomii wyzwaniem było zapewnienie możliwe jak najlepszej widoczności prowadzącemu pojazd przy ograniczeniach skrajni (dostępnej przestrzeni) oraz optymalne rozplanowanie funkcji w generalnie ograniczonej przestrzeni kabiny.

Obecnie pojazd jest w fazie uruchomień, a do eksploatacji na terenie rafinerii PKN Orlen w Płocku ma trafić jesienią 2022 roku.

Zdjęcia: PESA Bydgoszcz SA

Lokomotywa wodorowa PESY z Nagrodą Dobry Wzór 202!

Dodaj komentarz