To odnosi się w sposób naturalny również do PKP S.A. Myśląc o budowie ekosystemów opartych na patriotyzmie ekonomicznym wokół czempionów polskiej gospodarki, należy jednak zawsze pamiętać o takich wyznacznikach jak zasada uczciwej konkurencji, równego traktowania wykonawców oraz oczywiście interesu zamawiającego. W takich ramach należy dokładać wszelkich starań do budowania synergii w obrębie swoistej Grupy Kapitałowej „Państwo Polskie”, jaką stanowi ogół spółek z zaangażowaniem kapitałowym Skarbu Państwa i harmonijnego rozwijania współpracy z polskimi podmiotami z szerszego rynku. W ten sposób przyczyniamy się do rozwoju całego kraju.
Teraz chciałbym zapytać o sprawy związane z cyfryzacją kolei. Grupa PKP chce być częścią cyfrowej rewolucji. Jakie w związku z tym macie plany?
Transformacja cyfrowa postawiła przed spółkami z Grupy PKP, podmiotami kapitałowo powiązanymi z PKP S.A. wyzwania organizacyjne, prawne, kompetencyjne, kosztowe oraz biznesowe, którym trzeba sprostać, by nadążyć za zmieniającym się światem. Wymaga to oczywiście również istotnych zmian w sektorze kolejowym, gdzie niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań poprawiających konkurencyjność oferty, a także dokonujących istotnych zmian w kulturze organizacyjnej. Transformacja cyfrowa jest przedsięwzięciem realizowanym w trakcie „życia” organizacji. Zatem niezwykle istotne jest niezakłócone utrzymanie bieżących działań, przy jednocześnie prowadzonym procesie planowania i testowania ewentualnych zmian oraz wdrożeń nowoczesnych rozwiązań.
Dużym krokiem w zakresie wsparcia procesu transformacji cyfrowej jest synergia prac w obszarze IT. Pozwoli to nam na zapewnienie powodzenia prac projektowych i skutecznego wdrożenia planowanych zmian. Sformułowaliśmy potrzebę zacieśnienia współpracy pomiędzy spółkami Grupy PKP i PKP PLK, mając na uwadze przede wszystkim osiągnięcie wysokiego poziomu synergii kompetencji i zasobów, które należy osiągnąć, aby można było zrealizować zakładane rezultaty, także w postaci nowoczesnych rozwiązań cyfrowych. A wszystko to przy założeniu oczekiwanej efektywności pracy oraz możliwie niskich kosztów transformacji organizacyjnej i technologicznej. Wynikiem tych prac jest podpisanie porozumienia pn. Polityka współpracy w zakresie informatyki i telekomunikacji w Grupie PKP i PKP PLK.
Istnienie w sieci oznacza spore zagrożenie atakami. Jaką strategię promuje Grupa PKP w związku z cyberbezpieczeństwem?
W zakresie cyberbezpieczeństwa kierujemy się bardzo podobnymi założeniami, jak w przypadku transformacji cyfrowej transportu pasażerskiego i towarowego. Tu również niezbędne jest zachowanie synergii i wspólnej realizacji celów związanych ze skutecznym zabezpieczeniem informacji w sieciach teleinformatycznych. To szczególnie istotne, gdyż sektor kolejowy jest jednym z kluczowych obszarów funkcjonowania państwa, wymagającym ścisłego przestrzegania zasad bezpieczeństwa cyfrowego, a tym samym budowania i wdrażania odpowiednich mechanizmów reagowania na zagrożenia charakterystyczne dla cyberprzestrzeni.
Jednak ze względu na poufny charakter tychże prac jestem zobowiązany do nieujawniania stosowanych rozwiązań prawnych, organizacyjnych i informatycznych. Istotą jest, aby transformacja cyfrowa, polegająca na zapewnieniu dostępu do nowoczesnych technologii przekazywania informacji i obrazu, potrzebnych z punktu widzenia transportu pasażerskiego i towarowego na linii usługodawca – usługobiorca, wkomponowana była w szeroko pojęte bezpieczeństwo jako kluczowy wskaźnik jakości świadczonych usług.
Teraz trochę bardziej namacany temat – szukacie rozwiązania dla uniwersalnego biletomatu. Dlaczego?
Aby odnieść się do tej kwestii, warto przypomnieć, czym jest Wspólny Bilet – oferta, która już dziś jest dostępna dla pasażerów. Wdrożenie Wspólnego Biletu umożliwiło pasażerom planowanie i zakup jednego biletu na podróże realizowane przez różnych przewoźników kolejowych. To rozwiązanie oczekiwane przez naszych pasażerów, a zarazem punkt wyjścia do dalszych działań wspierających multimodalność transportu pasażerskiego. W związku z tym PKP S.A. przygotowują rozwiązanie technologiczne, które umożliwi pasażerom zakup biletu na cały planowany przejazd za pośrednictwem automatów biletowych, znajdujących się na dworcach.