Rząd Gwinei podpisał umowę ramową z Rio Tinto i Winning Consortium Simandou (WCS) w celu lepszej eksploatacji złoża rudy żelaza Simandou. Jej wartość to 15 mld USD. Kontrakt obejmuje budowę linii kolejowej o długości 670 km z Beyla do Forécariah oraz portu w Moribayah, Forécariah.
Złoże Simandou zawiera ponad 2 miliardy ton wysokogatunkowej rudy. Zostało odkryte ponad 20 lat temu, jednak pozostało niezagospodarowane z powodu sporów prawnych i kosztów budowy infrastruktury do przetwarzania i jej transportu.
Zgodnie z nową umową wykonawca zbuduje linię do grudnia 2024 roku. Produkcja komercyjna w kopalniach ma się rozpocząć do 31 marca 2025 roku.
China Railway 18th Bureau Group rozpoczęła budowę linii kolejowej w 2021 roku na podstawie umowy z WCS. Rząd nalegał jednak na bliższą współpracę między WCS i Rio Tinto, aby zapewnić ukończenie projektu. Linia, która okrąża granicę z Sierra Leone, ma znacznie dłuższą trasę od złoża rudy do wybrzeża niż bardziej bezpośrednia trasa przez sąsiednią Liberię.
Ogłoszono także, że nowe umowy będą obowiązywać przez 35 lat. Minister kopalni i geologii Moussa Magassouba powiedział, że w ramach przerobionej umowy rząd uzyska 15% udział zarówno w projektach kolejowych, jak i portowych.
Géraud Moussarie, dyrektor zarządzający Rio Tinto Simfer:
– W początkowych podstawowych umowach mówiono, że firmy mogą korzystać z infrastruktury przez 30 lat, zanim zwrócą ją do Gwinei. Ta infrastruktura stanie się własnością państwa, gdy tylko ją wybudujemy. Zamierzamy stworzyć krajową agencję do zarządzania strukturą kolejową i portową. Uzgodniliśmy, że infrastruktura, która zostanie zbudowana, w szczególności linia kolejowa, będzie też infrastrukturą wielofunkcyjną dla rudy, dla górników, dla produktów rolnych, dla pasażerów i ich towarów.
Był to jeden z najsurowszych warunków, jakie postawiło państwo gwinejskie.
Moussarie dodał:
– Nalegaliśmy też, aby każda inna spółka górnicza, która założy się w tym korytarzu, w południowo-wschodniej części Gwinei, miała dostęp do tej linii zgodnie z przepustowością infrastruktury kolejowej. Nalegaliśmy również na treści lokalne. Powiedzieliśmy, że od teraz, dla realizacji wszystkich kontraktów tego projektu, bezwzględnie musi być element gwinejski. Następnie poprosiliśmy o szkolenie Gwinejczyków. Każda firma, która chce założyć w Gwinei, ma teraz obowiązek szkolenia i przekazywania wiedzy, a to nie podlega negocjacjom.
Rio Tinto posiada 45,05% udziałów w blokach 3 i 4 depozytu. Natomiast Aluminium Corp of China (Chinalco) posiada 39,95%, a rząd Gwinei pozostałe 15%.