Raport z Polski Wydarzenia

Innowacyjność to w branży IT podstawa [DEBATA]

Piotr Kubicki: W naszej rozmowie warto zahaczyć także o temat modeli otwartych. Czym się one różnią od modeli zamkniętych proszę nam przybliżyć technologie OpenRAN

Sławomir Pietrzyk (CEO IS-WIRELEES): Podam prosty przykład: sto lat temu dostawcy samochodów budowali pojazdy sami. W tej chwili marka składa pojazd z części od podwykonawców. Przeszliśmy z modelu zamkniętego do otwartego, dlatego że chcieliśmy obniżyć koszty produktu. To skutkowało jego upowszechnieniem.

Patrząc na infrastrukturę telekomunikacyjną, mogę powiedzieć, że tkwimy w erze kamienia łupanego. Powoli się jednak coś zmienia. Musimy dać klientowi możliwość wyboru komponentów urządzenia, nie zaś trzymać się jednego wykonawcy.

W styczniu czterech europejskich operatorów zadeklarowało, że ich priorytetem wyboru rozwiązań jest właśnie dywersyfikacja łańcucha dostaw.

Open RAN to sposób na najlepsze dostarczenie pojemności i zagęszczenie siatki sieci – zbudowanie większej liczby nadajników i odbiorników. Nasze obliczenia wskazują, że aby spełnić wymagania pojemnościowe sieci 5G do roku 2030 powinno powstać drugie tyle stacji bazowych, co obecnie. To doskonała okazja dla spółek Grupy PKP, by pomyśleć o wykorzystaniu do tego swojej infrastruktury.

Piotr Kubicki: Grupa Mera projektuje i tworzy nowoczesne, automatyczne systemy pobierania opłat. Telekomunikacja i IT to niezbędny element działań firmy. Jak wykorzystujecie to w pracy?

Adam Filutowski (CEO Grupa MERA): Jestem beneficjentem usług, o których mówili przedmówcy – korzystamy ze wszystkich wspomnianych technologii i tworzymy na ich podstawie nowe usługi. Warto podkreślić, że środowisko kolejowe nie musi się wstydzić technologii, stosowanych rozwiązań. Dostarczamy swoje biletomaty na rynki zagraniczne. Wprowadzamy rozwiązania hybrydowe – płatności gotówkowe i bezdotykowe. W Europie przodujemy, jeżeli chodzi o innowacyjność w takich urządzeniach. Zestawy płatnicze mają dziś m.in. wbudowany modem do transmisji danych, działający w czasie rzeczywistym. Co znacznie ułatwia pasażerom podróż. Przyszłością nowoczesnej kolei są nowoczesne systemy sprzedażowe, które Mera produkuje na cały świat nie tylko w Polsce.