Marek Chraniuk, Prezes PKP Intercity S.A., opowiedział nam o sukcesach spółki, świetnym wyniku finansowym, planach taborowych oraz o tym, jak konstruować ofertę, która zainteresuje pasażerów.
Raport Kolejowy: W marcu mija rok Pana prezesury. Jak ocenia Pan zmiany, które w tym czasie udało się przeprowadzić w spółce? Co uważa Pan za największy sukces?
Marek Chraniuk: Od samego początku, kiedy przejąłem stery w Spółce, najważniejszym zadaniem było przygotowanie PKP Intercity do obsługi pielgrzymów, przybywających na Światowe Dni Młodzieży. Mieliśmy mało czasu na to, by przygotować odpowiednio tabor, ale też całe zaplecze informacji pasażerskiej czy sprzedaży biletów. Dzisiaj możemy śmiało powiedzieć, że nam się udało. W sumie przewieźliśmy 250 tys. pielgrzymów zarówno na pokładach pociągów rejsowych, jak i składów specjalnych dla grup zorganizowanych. W okresie szczytu przewozowego, co siedem minut z krakowskiego dworca odjeżdżał pociąg w barwach PKP Intercity. W drugiej połowie roku skupiliśmy się na przygotowaniu strategii taborowej do 2020 roku. Aby utrzymać rosnący trend w przewozach i zachować konkurencyjność wobec innych przewoźników przeznaczymy ok. 2,5 mld zł na zakup i modernizację w sumie 510 wagonów (prace modernizacyjne obejmą 455 wagonów, 55 nowych wagonów zostanie zakupionych) oraz 60 lokomotyw (planujemy zakup 40 lokomotyw – 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/ EP07 w ramach modernizacji zostanie przystosowana do prędkości 160 km/h). Dodatkowo PKP Intercity przeznaczy środki na unowocześnienie 15 stacji postojowych. Właściwie to jedne z ważniejszych działań, które zrealizowaliśmy, ponieważ za najważniejszy uznajemy dobry wynik finansowy i przewozowy Spółki. W 2016 roku przewieźliśmy w sumie 38,5 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 7,3 mln w stosunku do roku 2015 oraz wzrost o 1,5 mln w stosunku do założeń – planowaliśmy, że liczba pasażerów wyniesie 37 mln. Ponadto osiągnęliśmy dobry wynik finansowy na poziomie 47 mln złotych netto, co stanowi wzrost o niespełna 104 mln. Szczególnie cieszy nas ten fakt, ponieważ przez osiem lat Spółka notowała straty. W 2016 roku padł również rekord, ponieważ przychód ze sprzedaży wyniósł 1,77 mld złotych – to najwyższe przychody w historii Spółki. Ponadto wdrożyliśmy całkiem niedawno nowe udogodnienie do internetowego systemu sprzedaży, czyli możliwość kupowania biletów z różnymi zniżkami w jednej transakcji. Przed nami kolejne kroki w rozbudowywaniu nowych funkcjonalności systemu. Na uwagę zasługuje też uczestnictwo PKP Intercity w powstawaniu nowych połączeń międzynarodowych. Mam tu na myśli szczególnie skład uruchamiany przez Koleje Ukraińskie w relacji Kijów – Przemyśl. Pociąg ten funkcjonuje od grudnia 2016 roku, a jeszcze we wrześniu 2016 roku uruchomiliśmy połączenie Kraków – Grodno. Na odcinku polskim jesteśmy również operatorem pociągu relacji Moskwa – Berlin. Połączenie to jest realizowane pociągiem Talgo. Szereg wymienionych działań, a także pozostałych, mieszczących się w ramach strategii taborowej, z pewnością przyczynią się do wzrostu komfortu i konkurencyjności PKP Intercity jako wiodącego przewoźnika dalekobieżnego w Polsce, a zmiany te będą zauważalne nie tylko przez naszych pasażerów, lecz także pracowników, ponieważ zależy nam, by odczuwalne stało się przywracanie właściwego etosu kolejarza – to właściwie już się dzieje.