RK: Panie Prezesie, wspomniał Pan, że po raz pierwszy od wielu lat PKP Intercity zamknęło rok z dodatnim wynikiem finansowym. Z usług spółki skorzystało też o 7 mln pasażerów więcej niż w roku ubiegłym. Jak udało się osiągnąć tak świetny wynik?
MC: PKP Intercity przewiozło w sumie 38,5 mln pasażerów, można więc powiedzieć, że z naszych usług w 2016 roku skorzystał właściwie każdy Polak. Oznacza to 24 proc. wzrost liczby podróżnych w porównaniu do 2015 roku. PKP Intercity odpowiada za ponad połowę wzrostu liczby pasażerów za 2016 rok w całym sektorze kolejowym. Pasażerowie wracają na kolej, to widać. Jednak jest to efekt wytężonej pracy, dobrej oferty i komfortowego taboru. Przed nami jednak kolejne inwestycje, które z pewnością zostaną dostrzeżone i docenione przez klientów. Spółka PKP Intercity jest w dobrej kondycji finansowej. Wprowadziliśmy w 2016 roku szereg kroków optymalizacyjnych, między innymi część działań wykonujemy sami i zrezygnowaliśmy z usług firm zewnętrznych, np. sprzątanie w biegu, co wpłynęło na obniżenie kosztów czyszczenia składów bez pogorszenia jakości wykonywanych usług. Zracjonalizowaliśmy również koszty marketingowe i reklamowe. Jednocześnie zwiększone zostały wydatki z myślą o pasażerach (tabor, bezpieczeństwo). W działaniach PKP Intercity widać olbrzymie, pozytywne nastawienie na pasażera.
RK: To prawda. Bardzo dbacie o swoich pasażerów. Jakie akcje podejmujecie, żeby stworzyć jak najlepszą ofertę?
MC: Działania PKP Intercity muszą skupić się na podniesieniu konkurencyjności poprzez wdrożenie atrakcyjnej polityki cenowej i wystandaryzowanej oferty. Ponadto konieczny jest szereg inwestycji, zarówno w obszarze taboru, jak i kanałów dystrybucji biletów, pozwalających dorównać trendom rynkowym. W 2016 roku niespełna 40 proc. wszystkich pasażerów kupiło bilet przez internet. Konsekwentnie realizujemy nasze założenia i odpowiadamy na zapotrzebowanie klientów, ponieważ wdrożyliśmy już nowe udogodnienie w internetowym systemie sprzedaży: możliwość zakupu biletów z różnymi zniżkami w jednej transakcji. Wkrótce pojawi się także sprzedaż biletów online na relacje międzynarodowe: do Rosji i Austrii. Rozwijamy siatkę połączeń międzynarodowych – w drugiej połowie 2016 roku pojawiły się połączenia z Krakowa przez Białystok do Grodna, a także pociąg relacji Kijów – Przemyśl, obsługiwany taborem ukraińskim, jednak przy dużym zaangażowaniu PKP Intercity.
RK: Jak wygląda wkład PKP Intercity w projekt Wspólnego Biletu?
MC: Jesteśmy jednym z przewoźników, którzy zaangażowali się w ten projekt. Jego koordynatorem jest Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Bierzmy udział w rozmowach i ustaleniach, których rezultatem powinien być właśnie Wspólny Bilet.
RK: Porozmawiajmy też o planach taborowych PKP Intercity. Proszę opowiedzieć więcej o strategii taborowej na lata 2016-2020. Ile pojazdów planują Państwo zakupić, a ile zmodernizować? Kiedy zostaną ogłoszone pierwsze przetargi?
MC: W ramach strategii taborowej przeznaczymy ok. 2,5 mld zł na zakup i modernizację w sumie 510 wagonów (prace modernizacyjne obejmą 455 wagonów, 55 nowych wagonów zostanie zakupionych) oraz 60 lokomotyw (planujemy zakup 40 lokomotyw – 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/ EP07 w ramach modernizacji zostanie przystosowana do prędkości 160 km/h). Pierwsze przetargi już wystartowały, m.in.: 14 lutego br. ogłosiliśmy przetarg na naprawę główną zmodernizacją 20 lokomotyw EP07 i przystosowanie ich do prędkości 160 km/h. Zawarliśmy już umowy z wykonawcami, którzy wygrali postępowania na modernizację z naprawą główną 51 sztuk wagonów osobowych (22 szt. – H. Cegielski; 13 szt. – Pesa, 16 szt.– Newag). Jednak to nie wszystko, ponieważ od marca 2016 roku zostało wykonanych 373 napraw rewizyjnych P4 wagonów i 69 napraw rewizyjnych P4 lokomotyw – dzięki dużemu, bo ok. 60 proc. udziałowi spółki córki Remtrak w naprawach. Ponadto zrealizowaliśmy 16 modernizacji z naprawą P5 wagonów i 7 modernizacji z naprawą P5 lokomotyw. Od 1 stycznia do końca lutego br. wykonano natomiast 65 napraw rewizyjnych P4 wagonów i 14 napraw rewizyjnych P4 lokomotyw. W tym samym okresie zrealizowano 7 napraw głównych P5 wagonów z modernizacją i 2 naprawy główne P5 lokomotyw z modernizacją. Przygotowujemy się do kolejnych przetargów, m.in. na zakup 55 nowych wagonów czy na modernizację 13 sztuk lokomotyw spalinowych SM42 na dwuagregatowe. Inwestycje taborowe są dla nas priorytetem i podchodzimy do nich z należytą wiedzą i starannością, ponieważ zmiany te będą odczuwalne przez naszych klientów, na pewno pod względem komfortu, który tak wysoko jest ceniony w badaniach marketingowych.