Raport z Polski Wydarzenia

Lewitacja pociągów na konwencjonalnej sieci kolejowej jest możliwa

Pojazdy kolejowe mogą lewitować na konwencjonalnych liniach kolejowych – udowadniają testy, które pomyślnie przeprowadziła firma Nevomo – europejska spółka o polskich korzeniach. To pierwsze na świecie osiągnięcie ma potencjał zrewolucjonizowania transportu kolejowego, płynnie łącząc tradycyjne systemy kolejowe z wizją przyszłościowych ultraszybkich rozwiązań, takich jak hyperloop.

Testy MagRail potwierdziły, że pojazdy szynowe mogą poruszać się po istniejącej infrastrukturze kolejowej bez tarcia. Próby przeprowadzone zostały na ponad 720-metrowym odcinku toru testowego Nevomo w Nowej Sarzynie na Podkarpaciu. Pojazdy MagRail osiągnęły tam prędkość 135 km/h, wykorzystując lewitację i stabilnie utrzymując się w klasycznym torze kolejowym

Do testów wykorzystano pociąg o długości 6 metrów i wadze 2 ton. Lewitację zaczął przy prędkości ok. 70 km/h. Do 100 km/h rozpędził się w 11 sekund.

Docelowo szybkie pociągi pasażerskie MagRail mają poruszać się po liniach kolejowych z prędkością do 550 km/h.

– Dzisiejszy dzień to przełomowy moment w rozwoju Nevomo. Po raz pierwszy w historii kolei pojazd szynowy poruszał się nie po istniejących torach, ale nad nimi, bez tarcia. Pokazuje to, że nasza technologia to nie tylko wizja przyszłości; to rzeczywiste rozwiązanie na teraz. Rozwiązanie dla bardziej ekologicznej i lepiej skomunikowanej Europy. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę, będziemy mogli zaoferować efektywne i przyjazne dla środowiska podejście do modernizacji transportu kolejowego, zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu – mówi Przemek Ben Pączek, prezes zarządu i współzałożyciel Nevomo.

 

Badania i testy trwały 3,5 roku. W tym czasie Nevomo wykazało, że możliwe jest zmodernizowanie istniejącej infrastruktury kolejowej za pomocą silnika liniowego i urządzeń lewitacji magnetycznej, łącząc w ten sposób niezawodność tradycyjnych systemów kolejowych z potencjałem innowacyjnych technologii, takich jak Maglev i hyperloop.

– Udane testy są wynikiem ciężkiej pracy, wiedzy i zaangażowania dziesiątek naszych inżynierów i ekspertów. A to dopiero początek. Współpracujemy już z gigantami branżowymi, w tym włoskim zarządcą infrastruktury  (RFI), kolejami francuskimi SNCF, Duisport czy GATX, aby wspólnie zidentyfikować różne zastosowania systemu MagRail. Pomyślnie zrealizowane testy torują nam drogę do przedkomercyjnych pilotaży – mówi Sebastian Kałuża, Dyrektor ds. Rozwoju Produktu w Nevomo.

 

Budowa najdłuższego w Europie toru testowego pasywnej lewitacji magnetycznej, na którym przeprowadzane były testy, została dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój. Projekt realizowany jest w ramach programu “Szybka Ścieżka” Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Nevomo będzie kontynuować badania i rozwój technologii MagRail nie tylko w zakresie lewitacji, ale także w zakresie dalszej eksploracji różnych zastosowań tej technologii w celu poprawy wydajności i przepustowości transportu kolejowego, a ostatecznie rozpocznie komercjalizację pierwszej wersji MagRail do transportu towarowego już w 2024 roku.

-Od pierwszych chwil współpracy z Nevomo byłem przekonany o niezwykłym potencjale technologii MagRail. Decyzja o inwestycji nie była jedynie kalkulacją biznesową, ale przede wszystkim wyrazem mojej głębokiej wiary w wizjonerską technologię zespołu Nevomo i ich zdolności do kreowania przyszłości transportu. Ich determinacja w dążeniu do zmiany oblicza kolejnictwa zasługuje na najwyższe uznanie. Dzisiejsze osiągnięcia potwierdzają, że decyzja o wsparciu ze strony Hütter Private Equity była słuszna. Czuję się niezmiernie dumny, mogąc być częścią tej kolejowej rewolucji” – powiedział Piotr Hütter, założyciel Hütter Private Equity.

 

Dodaj komentarz