Od soboty 4 kwietnia linia warszawskiego metra M2 wydłużyła się o trzy przystanki – stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Przejazd podziemną koleją ze stacji Trocka w głąb Woli zajmie niewiele ponad dwadzieścia minut. Poniżej publikujemy film z przejazdu wolskim odcinkiem.
– Sieć warszawskiego metra powiększa się o kolejne trzy stacje. Spełniamy obietnice i zgodnie ze złożonymi zobowiązaniami uruchamiamy wolski odcinek linii M2 – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy. – Stacje Płocka, Młynów i Księcia Janusza będą otwarte już jutro. Apeluję jednak do warszawianek i warszawiaków o rozsądek. Proszę wszystkich, którzy chcieliby podziemne przystanki po prostu zobaczyć – zostańcie w domu. Gdy minie epidemia, z pewnością będzie na to lepszy czas.
Nowy odcinek metra składa się z trzech stacji, trzech wentylatorni oraz łączących je tuneli. Tym samym druga linia metra wydłużyła się o 3,4 kilometra.
Pierwszą nową stacją jest Płocka, zlokalizowana po południowej stronie skrzyżowania ul. Płockiej z Wolską. Zgodnie z projektem, w środku dominują kolory miedzy i brązu, nawiązujące do fabrycznej historii Woli.
Drugą stacją jest Młynów – znajdujący się pod ul. Górczewską, między Płocką a wiaduktem linii kolejowej. Na stacji dominuje kolor niebieski – nawiązanie do pobliskiego basenu na Moczydle.
Trzecią stacją odcinka jest Księcia Janusza, pod ul. Górczewską, po wschodniej stronie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. W jej wnętrzach dominuje zieleń, nawiązując do parków Moczydło i Szymańskiego.
Wolski odcinek metra został wybudowany przez firmę Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. Za realizację otrzyma ona prawie 1 mln 148 tys. zł brutto. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Środki unijne pokrywają 75 proc. kosztów kwalifikowanych.
Budowa nowego odcinka metra trwała 3 lata i 2 miesiące. Od listopada 2019 r. prowadzone były odbiory. Po uzyskaniu pozytywnych opinii z kontroli przeprowadzonych przez Państwową Straż Pożarną i Stację Sanitarno-Epidemiologiczną możliwe było wystąpienie do Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (WINB) z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie. To wydane zostało 31 marca.
Była to zaplanowana i skoordynowana akcja. Dziesięciu wandali zniszczyło pociąg Kolei Małopolskich. Na długości ok. 20 metrów nanieśli na skład graffiti. Do incydentu doszło w nocy z piątku na sobotę. Jeden z pasażerów składu zerwał hamulec bezpieczeństwa w chwili, gdy pociąg Kolei Małopolskich wjeżdżał na stację w Chrzanowie. Następnie grupa osób w maseczkach i kapturach […]
Koleje Śląskie będą współpracować z Politechniką Śląską. Podpisane porozumienie dotyczyć będzie udoskonalania programów edukacyjnych na potrzeby przewoźnika, realizacji prac badawczo-rozwojowych, organizacji praktyk studenckich i zatrudniania absolwentów Uczelni. Umowę podpisali Rektor Politechniki Śląskiej prof. Marek Pawełczyk oraz Prezes Kolei Śląskich Krzysztof Klimosz. – Politechnika Śląska potrzebuje znakomitych partnerów a takim na pewno są Koleje Śląskie. Uczelnia […]
Zabytkowe dworce w Pasłęku i Gronowie Elbląskim przejdą kompleksową przebudowę. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowy na przygotowanie dokumentacji projektowej dla obu inwestycji. Obydwa zabytkowe dworce – w Pasłęku z XX wieku oraz w Gronowie Elbląskim z II połowy XIX wieku, dziś nieczynne i wyłączone z użytkowania – zostaną przebudowane z dbałością o historyczne detale. […]