Wywiady

Od małych instalacji teletechnicznych po zintegrowane systemy bezpieczeństwa na rynku kolejowym

Prezes Daniel Siek przybliżył Raportowi Kolejowemu Sat-System Sp. z o.o., strategię oraz innowacje jakie firma wprowadza na rynek.

RK: Panie Prezesie firma Sat-System jest kojarzona z innowacjami w teletechnice na kolei, jakie były początki działalności w tym zakresie?

Daniel Siek: Spółka nasza została doceniona za nietypowe rozwiązania w zakresie innowacji teletechnicznych na rynku kolejowym podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2017 wraz z firmą Trakcja, zaprezentowaliśmy nowy zintegrowany system bezpieczeństwa dworców kolejowych oraz integracje z systemem dynamicznej informacji podróżnych. Docenionym przez ekspertów produktem został system bezpieczeństwa i dynamicznej informacji podróżnych HUSAR SIP.

RK: Jakie zatem były początki firmy? Zapewne dużym ułatwieniem były Wasze wcześniejsze kontrakty?

Daniel Siek: Firma była budowana w oparciu o wysoką jakość świadczonych usług jak również o wzajemne zaufanie pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, bez tego trudno w dzisiejszych czasach osiągnąć wyznaczone cele. Rozpoczęliśmy działalność w 1989 od drobnych usług teletechnicznych i telekomunikacyjnych, rozwój w pierwszych latach był dość trudny głównie ze względu na brak jasnych przepisów dotyczących naszej branży. Aktualnie obchodziliśmy 20 lecie istnienia i możemy śmiało powiedzieć, iż jesteśmy jedną z czołowych firm branży instalacji teletechnicznych oraz zintegrowanych systemów bezpieczeństwa. Nasz System Dynamicznej Informacji Podróżnych zintegrowany z systemem bezpieczeństwa PSIM, należący do najbardziej zaawansowanych tego typu rozwiązań w Polsce,  został po raz pierwszy zastosowany na Dworcu Łódź Fabryczna. Rozwiązanie zostało opracowane w ramach umowy między PKP Polskie Linie Kolejowe i Trakcja PRKiI na zaprojektowanie i budowę urządzeń teletechniki i systemów IT na dworcu Łódź Fabryczna oraz w tunelu dojazdowym i stacji wraz z integracją z systemami obcymi. Partnerem technologicznym i jednocześnie autorem rozwiązania jest nasza firma.

RK: Proszę powiedzieć jaki jest najnowszy państwa produkt? Jakie wprowadzacie na Polski rynek innowacje?

Daniel Siek: Rozwiązania na kolei to istotny obszar działalności firmy – branża ta wymaga stosowania rozwiązań o unikalnym charakterze, w którym kładzie się szczególny nacisk na kwestie bezpieczeństwa. Nasz najnowszy produkt Automatyczny System Ostrzegania (ASO) ORZEŁ II służy do ostrzegania pracowników pracujących w obrębie linii kolejowych przed nadjeżdżającymi pociągami. System ASO Orzeł II został opracowany zgodnie z wytycznymi PKP PLK S.A. Id-18 „Wytyczne zabezpieczenia miejsca robót wykonywanych na torze zamkniętym podczas prowadzenia ruchu pojazdów kolejowych po torze czynnym z prędkością V ≥ 100 km/h”.

RK: Jakie obecnie portfolio produktowe macie Państwo w Swojej ofercie?

Daniel Siek: Posiadamy w naszej ofercie produkty na rynek kolejowym, które mogą być wykorzystane także w komunikacji miejskiej i centrach przesiadkowych tj. System Dynamicznej Informacji podróżnych HUSAR SIP zgodny z wytycznymi PLK IPI-6; System Przywoławczo Alarmowy HUSAR SPA zgodny z IPI-4. Gama produktów Husar Tracking System przeznaczona jest do łączności radiowej opartej o cyfrowe platformy informatyczne, cyfrową komunikacje i cyfrową transmisję głosu, zaś Automatyczny System Ostrzegania ORZEŁ II, przeznaczony jest do ochrony placu budowy przy czynnym torze.

RK: Panie Prezesie jaka była Pańska droga do osiągnięcia sukcesu?

Daniel Siek: Kluczem sukcesu jest, rzetelna praca i dążenie do osiągniecia własnych celów. Nasza struktura organizacyjna i wyspecjalizowana kadra nie poprzestaje na wykonanych już zadaniach, ciągle dążymy do unowocześnienia naszych produktów i wprowadzenia nowych innowacyjnych rozwiązań na rynek. Dostosowujemy nasze produkty do najwyższych możliwych standardów poprzez chociażby integracje systemów SPA z systemami CSDIP jak również systemami sygnalizacji pożaru, dźwiękowymi systemami ostrzegania i systemem sterowania ruchem kolejowym. Niestety i to musze podkreślić standardy obecnie wykorzystywane na szlakach i dworcach kolejowych dalece odbiegają od nowoczesności i innowacyjności zastosowanych tam produktów i rozwiązań. Jednak występują takie dworce jak chociażby Kraków Główny, Katowice czy Łódź Fabryczna na których można się wzorować. Ważnym aspektem dostosowania produktów do rynku kolejowego i ich funkcjonalność jest fakt, iż wykonujemy również instalacje i uruchomienia tych systemów. To właśnie dzięki realizacjom i obecności na kontraktach od początku do końca, można wykonać produkt dostosowany do potrzeb i jak zmiennych wymagań każdego obiektu. Dzięki temu wyróżniamy się w gronie podobnych produktów i usług obecnych na rynku lub wypełniamy niszę, której nikt z polskim firm nie zagospodarował.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RK: Jak jest ogólna strategia firmy?

Daniel Siek: Znalezienie równowagi pomiędzy różnymi aspektami działalności firmy to klucz do rozwoju. Strategia firmy opiera się tworzeniu wyjątkowych rozwiązań technicznych oraz integracji systemów pożarowych i teletechnicznych poprzez tworzenie cyfrowych niezawodnych interfejsów komunikacyjnych pomiędzy systemami. Cały czas myślimy o nowych sposobach na to, jak pobudzić nasz rozwój, jakie są nisze, jakie są potrzeby i najnowsze wymagania na rynku kolejowym. „Innowacje” i „kreatywność” tu klucze do sukcesu, ważnym elementem jest również, aby nasz personel podzielał taki sposób myślenia i realizacji.

RK: Jaki zakres usług świadczy Pańska firma?

Daniel Siek: Celem działalności Sat-System jest świadczenie kompleksowych usług dla klientów w zakresie projektowania, instalacji, wdrażania, uruchamiania, serwisu i produkcji systemów automatyki, telekomunikacyjnych, teletechnicznych oraz przesyłu danych. We wszystkich tych segmentach mamy ogromne doświadczenie będące wynikiem realizacji wielu projektów. Nasze realizacje wyróżniają się nie tylko wysoką jakością świadczonych prac, ale również najwyższym poziomem technicznym jak i dużą skalą trudności. W naszym segmencie identyfikowani jesteśmy poprzez świadczenie doradztwa oraz współpracy z Inwestorem przy opracowaniu założeń dla systemów. Oferujemy również opracowywanie kompletnych projektów technicznych, a także kompletnego wykonawstwa, które uzupełniająco obejmuje także opracowania szczegółowych instrukcji eksploatacji i obsługi, oraz szkolenia personelu Użytkownika. Tak kompleksowe podejście do realizacji jest gwarancją dla inwestora sukcesu pożądanej funkcjonalności i najwyższego standardu wykonania.

RK: Co Państwo doradzilibyście firmom, aby sprostały wyzwaniom obecnych czasów i postępującemu procesowi innowacji.

Daniel Siek: Szukanie własnej indywidualnej drogi, niszy na rynku zawsze zapewni osiągnięcie sukcesu. Planowanie działań musi być rozważne, ale jednocześnie ryzykowne, jednak jedynie ciężka praca prowadzi do założonego celu. Pozostałe aspekty tworzy wykfalifikowany zespół rozwoju i dostosowany do rynku schemat sprzedaży.

Rozmawiał RK