Tłumy gości wypełniły targowe tory ekspozycyjne w oczekiwaniu na prezentację pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej SM42-6Dn od bydgoskiej Pesy.
– W ramach tegorocznej edycji TRAKO odbędzie się między innymi premiera pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej – efektu współpracy PKP SA, PKN Orlen oraz PESA. Wierzę, że ta szczególna inicjatywa będzie mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tego typu technologii w Polsce. – napisał Premier Mateusz Morawiecki.
W konferencji prasowej, zorganizowanej na terenie Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO, udział wziął m.in. Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
– W Europejskim Roku Kolei to premiera symboliczna. Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla ograniczenia emisji CO2, a PESA, polski producent, konsekwentnie realizuje projekty pojazdów szynowych z napędami wodorowymi, potwierdzając kompetencje i innowacyjność naszego przemysłu. Ta lokomotywa to początek drogi do polskich pasażerskich pojazdów szynowych napędzanych wodorem i kolejny krok na drodze do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa i ekologiczna polska kolej – gratuluję i trzymam kciuki za powodzenie projektu – powiedział Minister Andrzej Adamczyk.
Tuż przed oficjalną prezentacją pojazdu głos zabrał Paweł Borys, Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
– Premiera lokomotywy wodorowej PESA potwierdza olbrzymi potencjał rozwojowy firmy, która z sukcesem przeszła bardzo trudny proces restrukturyzacji. Spółka wróciła na właściwe tory, realizuje produkcję, terminowo dostarcza kolejne pojazdy klientom, a co najważniejsze – patrzy w przyszłość, ma strategię i zespół, który potrafi budować innowacyjne pojazdy, które mogą służyć unowocześnieniu taboru kolejowego w Polsce i ekspansji na rynki zagraniczne – podkreślał Prezes Polskiego Funduszu Rozwoju.
PESA już dwa lata temu uczyniła niskoemisyjny transport szynowy bazowym założeniem swojej strategii produktowej. Nowa platforma pojazdów pasażerskich Pesa Regio160 została zaprojektowana m.in. w oparciu o napędy elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii bądź ogniw wodorowych.
PESA Bydgoszcz i FPS H. Cegielski zaprezentowali nowe pojazdy [ZDJĘCIA]
– W 2019 roku powołaliśmy specjalny zespół badawczo-rozwojowy, którego celem jest budowa prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Współpracujemy przy realizacji tych projektów ze strategicznymi partnerami – PKN Orlen i PKP SA, by razem podejmować działania przyspieszające wdrożenie na polskiej kolei transportu szynowego napędzanego wodorem – dodał Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA.
Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW. Została wyposażona w innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg.